swyzak

Alla inlägg den 30 september 2007

Av Johan - 30 september 2007 19:58

...ser ut som hämtat från en krigsfilm, fattas bara att jag hör någon som ligger och ropar "medic, medic"... Det är tankarna i mitt huvud när jag står på startgärdet denna gråa, regniga lördag... Nu är det lyckligtvis ingen krigsfilm och ingen ropar "medic, medic" iallafall inte vad jag kan höra, vad som däremot händer är att klockan 12.30 går startskottet, ganska oannonserat och överraskande för flera än undertecknad... Hela horden med löpare rusar för att få en bra position när banan smalnar av. I mitt huvud kretsar mest att hålla mig kall, inte förivra mig i början och springa smart. Givetvis kretsar det hur min fysiska form är egentligen, då jag kvällen innan gjorde tidig kväll med dålig mage och spak kropp... Den dåliga magen stod mig förvisso bi ända till Lidingövallen men verkade ha lugnat sig en smula just nu, bara att hoppas att det skulle bestå. Till en början känns det overkligt skumt och segt i kroppen, för segt för tempot jag håller, till råga på allt börjar regnet nu piska rejält och smurflinnet (gamla asicslinnet) blir rena sandpappret och jag inser mitt misstag att inte tejpa börstvårtorna, men dom kan man kanske leva utan, bara att härda ut det är ju trots allt 25 km kvar.

Springer i följe med LN som kontinuerligt ger mig information om banans karaktär och som sig brukligt springer han ifrån mig duktigt i nedförsbackarna och jag knaprar igen i uppförsbackarna. Benen känns fortsatt halvknackiga och när vi ökar något på det platta partiet vid Lidingövallen efter 7-8 km börjar jag ärligt fundera på om detta ska hålla. Men så efter 10 km passeringen börjar löpningen stämma, försöker att att få i mig vätska vid varje vätskekontroll om än inte så jättemycket i ren rädsla för att få fart på magen igen... Och vid 15 km vaknar den till och givetvis blir man lite nojjig över om det ska bli värre, nu blir det som tur var inte det utan den stabiliserar sig och man kan fokusera på löpandet som nu mest går upp och ned, upp och ned mest hela tiden. När vi kommer ut på asfalten vid vår "smurflangning" känns det en del i benen att dom inte är helt färska, men jämfört med maran är det ingenting...

Så ut på sista milen börjar vaderna göra sig kända, speciellt i uppförsbackarna, ska man bli en sån som blir stående med kramp i aborrbacken? Skitsamma, bara att köra på... Passeras av två (troliga) Mora-löpare, genast tänker jag på lagtävlingen och gör ett försök att gå med dom, håller ett par kilometer sedan släpper jag dem... Snart befinner man sig vid foten av den beryktade aborrbacken, visst är den tuff, ligger i ett tufft parti av banan, men faktiskt både kortare och mer lättlöpt än jag kunde föreställa mig... Den klaras av utan kramp i vaderna så nu är det bara att försöka hålla det stiligt in i i mål, plockar ett grovt antal löpare sista 1-2 kilometrarna in till mål... sista kilometern går på 3:27, mållinjen bryts på 1.54:56 som 49:e man. Sjukt nöjd då mitt mål hela tiden varit under 2 timmar, allt annat är en bonus!

Kan väl konstatera att man hade stor respekt för banan och löpte passivt och sparsamt i de flesta uppförsbackarna fram till 20 km, kanske, kanske skulle man vågad gå hårdare men det får man ta en annan dag, ett annat år... Kul blött, skitig, blodig och allt så gör man sig förtjänt av en cola och en kexchoklad på T-banestationen i Ropsten...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24 25 26 27 28
29
30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards