swyzak

Alla inlägg den 11 mars 2008

Av Johan - 11 mars 2008 09:31

10/3: 24 km, 1.33:22 - Gryta runt x 3 (reduced) 3 x 6 km intervaller med 3’ PJ, stabila och bra ben.


11/3: 14 km, 1.01:48 – Nya favvorundan åt ”fel” håll Helt enligt planen, lugnt och fint tempo.

Ibland våndas man mer eller mindre inför ett pass, 3 x 6 km är inte bara ganska långa intervaller, det är även ganska jobbigt att ta sig an mentalt. Men hur man än vrider och vänder på det hela så kommer ingen annan springa passet åt mig och till syvende och sist är det jag som ska dra nytta av vad passet ger, så det är bara att köra.
Kommer ut lite nära middagen, dryga timman har passerat, men vill man hinna med lite kväll med resten av familjen så finns inga andra alternativ. Tar på mig dom lätta skorna för att redan där ha ett mentalt övertag på passet, värmer upp och sätter sedan av på den första av 3 st 6 km-rundor. Den allmäna känslan i benen är bra, mycket bra, finns ständigt en överväxel att lägga i och får hålla igen något med tanken att det skall springas 2 st till. Klockar av första på 21:18 (3:33/km). Pausjoggar mina 3’ och sticker iväg igen, viss trötthet infinner sig på andra hälften, men ännu duktigt tryck i benen speciellt i dom få och svaga motlut som varvet ger, klockar av denna på 21:02.7 (3:30.5/km). Ny pausjogg och visst börjar det kännas i benen, men nu är man nästa hemma (kunde inte vara mera sant då PJ utförs ca 20 meter från hemmet). Ut på sista, ännu med god känsla i löpning och benen även om dom är trötta, sista 2 km hem är en ”all out” effort och duktigt trött trycker jag av den sista på 20:42.1 (3:27/km). Gaaah, det gick mentalt mycket lättare än jag trodde...
Idag blir det ett distanspass på lunchen, fokus måste vara på lugn fart, lyckas jag med det? Ingen skulle bli gladare än jag om jag sprang det riktigt sakta... men troligen gör jag inte det.

Först var planen för dagen att springa till 2,5 km spåret vid Hammarby och köra 3 varv där. Det blåste jag ur hågen på vägen dit, då jag insåg att jag npg skulle förblöda mentalt av att göra det. Klart att det kändes i benen av gårdagskvällens holmgång men inte så vansinnigt mycket.
Ikväll måste jag ta mig samman och köra mitt korta program för allmänstyrka innan jag passerat det stadium då jag är för sömnig för att fixa det. Känns som jag de senaste veckorna hittat fler ursäkter för att inte köra det och det är inte ens omfattande, ambitionen och om man ser till tidigare månader så har jag lyckats hålla det på typ 6 ggr/vecka och även om det på intet sätt är omfattande så gör det antagligen något gott. Så what, lite skärpning från min sida, fick ju t o m en matta för just det syftet av min kära sambo i julklapp… No more lazy excuses!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards