swyzak

Alla inlägg under september 2008

Av Johan - 10 september 2008 17:47

Så var det så äntligen dags att grotta ned sig i ett mustigt pass, dagen hade såklart inletts med en morronjogg runt ye ol Gryta, benen kändes klart fräscha! Sedan vid 11.00 tiden stämplar jag ut för 90’ löpning med 10 x 1000 m insprängda, börjar första 10 minutrarna i beskedlig takt och efter lite löpskolning så skruvar man upp till mer normal distansfart, efter dryga 20 minuters löpning hamnar jag på Arosvallen där jag tänkt mig att fartpartiet ska äga rum. Så bara in och boom ut på tusingar på rulle med 400 m löpning i 4.10-fart mellan, planen var c:a 3:30/1000 m. Det känns hanterbart idag även om det som vanligt blåser ganska duktigt mot på målrakan, känns som Arosvallen ständigt är utsatt för dessa vindar. Håller alla inom ramen 3:33-3:27 och det är helt planenligt, visst börjar benen möra på dom sista men det funkar riktigt bra, sedan är det bara att mola vidare i distansfart 20 minuter till. Ganska energitömd och uppskattningsvis 23-24 km senare så är man åter på kontoret för dusch och snabb energi.
Man möts av vissa undrande blickar idag då troligen inte många på jobbet sett nå´n redigt energitömd person med lite lätt glasartad blick och vingliga ben. ”Hur är det Johan?” får jag fråga om. Jo det ska jag svara på, det är prima har kört ett grymt pass och det bränner lite i benen, men det är inget lite Mars och efteråt pasta med linssås kan råda bot på. Och det gör det även idag.
Nu blickar vi framåt mot Bellman där det gäller löpning i både herrlaget och mixedlaget och för att spica upp allt lite extra inför maran och allt har Walker ordinerat upp även en extra 5:a för mig... Can´t complain Bellman är skoj och har man sprungit 2 x 5 km så spelar väl inte en extra 5:a så stor roll i sammanhanget eller?

Av Johan - 9 september 2008 11:57

Eller Melker Bolt eller nå´t, i helgen när han som vanligt sprang hemma så gick han ned i position för startblocksstarter. Var han har fått det ifrån har jag ingen aning om, kul var det iaf... Han gillar verkligen att springa det händer nog så gott som dagligen att han "Är ute och tränar" ibland kan det t o m vara "långa pass" då kom dom sträcka sig halvvägs till grannen och tillbaka...


För min del blev det idag avsläppning av Melker på dagis iförd löparmundigeringen, några sneda blickar från andra föräldrar som undrade vad det var för idiot som kom i shorts när det var 9 grader varmt. Bara Melker som förstod! Sedan vi vinkat adjö så drog jag iväg via Rocklundaspåret till jobbet en sträcka som blir 6,4 km, benen kändes riktigt bra idag. Fick in 5 st koo-lopp på slutet också, kanske inte fick upp nå´n megafart på dessa men ändå... En god start på dagen, eftermiddagen bjuder samma sträckning plus en eller annan kilometer med slutdestination dagis! Sedan har vi morgondagen: ett 90-100' fartlekspass där 10 x 1000 ska inkluderas, dock "bara" 3:30-fart, men håller man hygglig fart på resten av passet kan man bara räkna ut att det blir mustigt ändå, men det ser jag framemot, länge sedan man fick kräma nå´t med mycket volym och det är nå´t man kommer ha glädje av på Lidingö och framförallt på maran...

Av Johan - 8 september 2008 12:53

Lite kompletterande info till halvmaran i Stockholm, roade mig med att räkna ihop miltiderna igår, hade tänkt väva in dom i gårdagens inlägg men var nog för sugen på Cola och digestive-kex och glömde det, men det blev 34:22 på första milen och 34:06 på den andra, således progressivt och fint, det känns ju bra. Nå´t som också kändes bra var benen idag på lunchens pass, klart bättre än igår, bara något vadstel men det rullade på bra, scoutade ut en ny rutt på 9,3 km som avklarades på strax under 41 minuter utan att trycka i. För övrigt så är taket lagt till max 45 minuter på alla rena distanspass fram till Göteborg så jag klarade mig med 4 minuter... Detta är gjort p g a det digra och tuffa schemat med tuffa kvalitetspass som kommer att rulla på framöver. Så det är tacksamt att morgondagen också kommer vigas till distanslöpning för att sedan utvecklas till ett ganska tufft pass på onsdag lunch... Det blir fint det!

Av Johan - 7 september 2008 19:27

Det sprangs tydligen så att nummerlappen lossnade, tillsammans med höger stortånagel dessutom.. Hard knock life! 

Foto: Thomas Windestam 


...Fast inlägget hade kunnat fått X antal andra rubriker, men jag struntar i dem och låter dom ämnena falla in i återberättandet av mina 21,1 km på Stockholms regndränkta gator igår eftermiddag. Äntligen... efter en hel vecka av pre-race hypokondri var det så dags, vädret var najs för löpning, helt o-optimalt för att värma upp inför loppet dock. Trodde jag förutseende när jag åkte ifrån ett icke-regnande Västerås, hade packat ned en usel bomulls t-shirt att ha över mitt linne att värma i så jag skulle slippa frysa på bron i väntan på starten. Det var ju en smart tanke, om inte... Det hade börjat regna å det grövsta, när starten gick var jag mer djupfryst än efter Bellmanstafetten förra året, det säger allt... I startfållan var tanken bara att vi skulle få komma iväg så lidandet av kyla skulle utbytas mot nå´t annat... Ack så så bönhörd man blev, starten gick och som vanligt i hög fart, prickade för ovanlighetens skulle kilometerskylt nr. 1 och där var det 3:17, way för snabbt... Och nu hade kylan utbytts mot ett annat dilemma, pinknödig... Men att stanna för nå´t sån´t på en halvmara är otänkbart, tidsförlusten är enorm, tids nog skulle det väl lägga sig det också eller så skulle jag få annat att tänka på. Trummade på, men det kändes lite onödigt plågat, kom ikapp Huddinge Colm vid 3-4 km och vi fick nytta av varandras draghjälp även denna gång. Första 5 km passeras på 16:57 vilket är dryga 3 sekunder under plan, men det känns oroväckande segt för att vara så tidigt men det är bara att bita ihop... Vi tappar på nästkommande knixiga 5:a till 17:24, onödigt stort tapp men benen är inte med och när vi springer ut mot 10 km passering och Colm kör känns det som det inte kommer funka, men milen på 34:21... En skärpning behövs och jag kör på igen, och konstigt nog vänder känslan i löpningen och från 11-12 km flyter det grymt bra och ett par kilometrar på 3:18 kommer av bara farten... Och vi plockar folk hela vägen. Och istället för att som så många gånger förr tappa på Söder Mälarstrand är det kanske den bästa biten på hela loppet, nu är det bara jag som kör och Colm ligger i kölvattnet och på väg ut mot Tanto släpper han... Men här släpper även mina ben och svaret kommer direkt med en kilometer på 3:31... Fan, bara att bita i och i uppförsbacken innan 19 km går jag ikapp nästa löpare och sedan blir det full fajt mellan oss hela vägen in, lyckas bryta mig loss vid 20 km och sen är allt en mental och fysisk fajt... Coach Walker står dryga 400 m från mål och gormar att jag har chans på PB om jag ger järnet hela vägen in, mobiliserar allt och stormar på... In på upploppet och klockan skiftar till 1.12 Och innan jag är i mål har den nått 1.12:15 PB med 2 sekunder, alltid nå´t! Bara iväg för att finna mina överdragskläder i en dränkt ryggsäck, så efter några snabba ord med folk flyger jag i dom minst blöta kläderna och joggar till bilen på Valhallavägen, på med AC´n på 26,5 grader och bränner hemåt!

Trots att mitt uttalade mål har varit under 1.12 kan jag inte vara missnöjd med loppet, grovt nedkyld innan och jag känner att jag gav det allt, verkligen allt igår. Så jag är tvärtom riktigt nöjd, jag vet att sub 72 finns där, bara att ta det nästa gång... Nu är det bara att grotta ned sig i Walkers tunga skiss som ska leda fram mot GBG maran...

Av Johan - 5 september 2008 11:49

Jaha ska man plita ned några rader så här dagen innan Stockholm Halvmarathon då. Blev en stilla lunk till jobbet imorse, lyckades inte bromsa nog (tidsmässigt iaf) blev 30:49 på dom 6,5 km till jobbet. Men allt låg i lugn och behaglig fart, eller behaglig ibland kan det vara segare att springa och hålla igen än att sträcka ut.


Ikväll blir det att laga 3-rätters middag, min lott blev varmrätten och i skrivande stund har jag inte den blekaste aning om vad det blir. Har iofs några timmar på mig att bestämma mig. Sen blir det förhoppningsvis läge att kolla på friidrotten på tv´n och sedan gonatt!


Imorrn blir det en placebojogg på morgonen för att skaka ur benen sedan fixa lite hemma innan det är dags att dra sig upp till Stockholm för 21,1 härliga kilometer.

Av Johan - 4 september 2008 21:28

...Är sällsynta dagar, som dom dagar jag dras med längre ihållande huvudvärk, men idag var en sådan sällsynt dag. Men man kan trösta sig med att man snart får stämpla ut och åka hem och sova och förhoppningsvis vakna med en normal skalle... Blev iallafall 2 varv på Svartårundan på lunchen idag, generellt bara lätt löpning i obefintlig ansträngning förutom 4 x 45/45" i kvickare fart. Imorrn bitti blir det den stadiga turen till jobbet, dvs 6,5 km. Lätt, lätt och mycket handbroms är ledorden... Gärna finge klockan stanna på 32-34' då vet jag att jag bromsat på bra... Men det får vi väl se!

Av Johan - 3 september 2008 12:27

Kommer ut strax efter elva som vanligt idag också, på agendan: bara lätt distans idag, benen är som jag redan befarat innan inte bara lite sega... Har för ovanlighetens skull iPod sällis idag, brukar hjälpa såna dagar då benen är tunga, så även idag (annars är jag ganska emot att springa med musik, men ibland behövs det en trigger). Nu är det alltså bara ren underhållande distans fram till lördag och StEl. Givet ett av höstens stora mål även dom flesta överskuggas av säsongens slutmål GBG Marathon!

Av Johan - 2 september 2008 13:22

Ok fick mina 2000-ingar reviderade av Coach Walker igår till ”bara” 5 st, kanske lika bra så man har fräschast möjliga ben till lördagens halvmara. Aja, vid elvasnåret tog jag mina Katanor i näven och joggade bort till Arosvallen för att i frid och fröjd ploga på tartanen. När jag närmade mig hörde jag ljud ur högtalaranläggningen och kunde ana att det var nå´t i görningen på Arosvallen. Mycket riktigt det pågick nå´n form av skoltävlingar i friidrott. ”Mjerda” för att använda The Clarksters uttryck. ”Vad ska jag nu göra?”. Ghetto IP är för långt att jogga till, kvar fanns lösningen med asfaltstusingen i hamnen då. Visserligen får det bli U-svängar med all störning av rytm det innebär att göra sådana. Men vi kör igång, brakar iväg rakt in i motvinden som håller i sig till vändningen varpå man såklart får 1000 m i medvind, tack för det. Sedan dryga 200 joggvila sedan på´t igen. Innbillar mig att vinden tilltar på dom 3 sista eller så är det bara benen som börjar bli slitna. Men huxflux är det dags för sista 2000-ingen och efter vändningen på sista 1000-ingen in rullar jag ut helt och det flyter kanonbra trots sletna benen... Klockar in den på 6:36.6 och troligen sista 1000-ingen på 3:10-3:12... Km-snittet hamnar på 3:22.6 och det är helt enligt plan och hade troligen varit ett par sekunder bättre utan U-sväng, men whatever... Plockar upp mina uppvärmningsdojjor som jag gömt i ett buskage och joggar ned via kiosken för köp av snabb energi (läs Mars)... Sedan tillbaka till jobbet och bara och plöja vidare.

Nu blir det lugna puckar till och med lördag...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26
27
28
29 30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards