swyzak

Alla inlägg under oktober 2008

Av Johan - 11 oktober 2008 15:58

2.39:5X blev tiden och jag vann. En vacker dag ska jag skriva en rad om att köra solo 42 km i motvind. Och hur kass jag e på att förse min kropp med energi under lopp. Jag ser en röd tråd.

Av Johan - 10 oktober 2008 08:02

I skrivande stund är det bara ett fåtal timmar till jag ska äntra tåget till Göteborg för morgondagens mara. Ska inkvartera mig hos Herr Sander som nyligen sparkade av ett sjuhelsikes marapers i Berlin på 2.32 Sen går starten 11.00 imorgon, bara att köra allt vad tyglarna håller givetvis inte så fort direkt men U get the picture... Jag vet vad jag vill, vad jag är kapabel till att göra men som Mackan så vist sade: "Maran är alltid maran det går inte att bara åka ned och tro att man ska håva in en tid"... Och det är sant, men jag ska försöka allt jag kan...

Av Johan - 8 oktober 2008 12:19

...Eller vad man brukar säga. Sprang iaf 20' i 42 kp idag på lunchen, tog vägen ut via min 1000-ing i hamnen för att stämma av, låg på 3:39/km där vilket är helt enl. plan och det kändes bra. Sen ökade kanske farten ngt lite, lite för att mot slutet ånyo hitta rätt tempo... Inte känns det fjäderlätt i benen ännu, men en vilodag till och ynka 10' i 42 kp på fredag morgon innan frukost så blir det nog bra. Följetången ryggen då? Den känns men besvärar inget när jag väl springer, känns något mera efteråt, men det ska inte behöva vara ett problem på lördag... Hur det har uppkommit är för mig ett mysterium? Det lixxom bara fanns där i måndags morse, sjukt men, men...

Av Johan - 7 oktober 2008 11:20

Lektion nummer ett: när du ska springa på tid, se till att starta klockan. På gårdagens 42kp-pass trodde jag mig trycka på mellantidsknappen efter inledande uppvärmning istället stoppade jag tiden, vilket lämnade mig i vimsande nomans-land åtminstone tidsmässigt. I övrigt hade jag koll på var jag befann mig. Passet i sig var väl rätt kalkonmässigt, kändes inte bra, gick säkert för fort inledande hälften till råga på allt... Aja, möjligen ska man lyfta fram dom avslutande 5-10' som iaf förmodligen till sist tempot landat på planenliga 3:40/km, dom kändes ju bra.

Sen är det ju fenomenet att tro att man ska sväva fram för att man lättat på träningen, det har jag påpekat flera gånger att det blir ju aldrig så, snarare tvärtom så även denna gång. Ryggen då? Jotack, den kändes rätt bökig inledningsvis men när man väl blev varm var den inget större besvär... Jag har bara en önskan till min rygg att hålla ut till efter lördagen då jag lovar att den inte ska få utstå några större plågor på ett par veckor. Tur är att vi har ett smärre apotek hemma och djupt i gömmorna fanns det några fina läkemedel som faktiskt gjort att ryggen är bättre idag, plus att den får vila från löpning idag...

Av Johan - 6 oktober 2008 10:50

Så var en till helg lagt till handlingarna, mer tårta och fikabröd har inmundigats än på hela året fram till dags dato. Orsaken till detta? Melker hade kalas först på lördagen för sina vänner och på sändagen för släkten.

Och ja det har tränats också, på lördagen låg det dubbelblock, det första var nästan direkt från frukostbordet för att få till det tidsmässigt och det kändes att kroppen var mer upptagen att transportera 3 dl vanlijyoghurt inom kroppen än att ödlsa energi till att springa. Kändes orkeslöst från början, blev 6,5 km @ 4:12/km) och 8,9 km @ 3:35/km, alltså helt enligt plan, även om det inte kändes speciellt lätt... Sen var det som sagt bara att styra upp kalas, fixa tårtor osv, sedan vid 17-tiden bara ut igen, denna gång med en kanonfeeling, gick otroligt bra även om man ändå var liite seg i benen innan. 6,5 km @ 4:10/km och 11 km @ 3:32/km... Sen bara lassa in massa energi igen...

Söndagen blev vilodag och idag står 40' i 42kp på agendan, skulle ha kört på lunchen, men blixtinkallad på möte gör att det får bli en senpass av det istället... Aja, whatnot, det blir gjort iaf... Sen bökar ryggen lite ånyo... Damn!

Av Johan - 2 oktober 2008 16:18

Dags på lunchen för 5 x 1/1 km på Arosvallen idag, perfekt väder, svalt och för en gångs skull så¨blåser det inte småjävlar på ”vallen” heller. Shorts får det bli igen iaf, det funkar, speciellt som solen emellanåt visar sig också. 5 x 1/1km innebär allstå idag den första 1000-ingen ngt snabbare än marafart och nästkommande något långsammare osv... Pretty simple! Vilket innebar 3:35/3:45 enl. order från coachen. Utfallet blev väl inte riktigt så, men ändå:
3:26.7/3:46.1
3:31.8/3:46.9
3:32.0/3:43.9
3:30.1/3:42.9
3:31.1/3:38.6
Det kändes riktigt bra och den första gick iväg onödigt snabbt, sedan lyckades jag stävja farten hyggligt iallafall. Kändes bra rakt igenom, lite småsegt på nedjoggen tillbaka till jobbet.
Nu blir fredagen löpfri igen för fräscha ben till dubbelblocket på lördag!

Av Johan - 1 oktober 2008 08:50

”No more junk-miles” var till sist coachens tydliga meddelande efter en mailkonversation under gårdagseftermiddagen. Vilket innebär att allt som är kvar fram till maran i GBG är ”skarpa” pass. Med lite eftertanke så är det ju helt logiskt att skippa pass som bara är ”löpning” nu eftersom mer mängd knappast lär gagna mig, det som är gjort i den vägen fram till nu är gjort... Så nu gäller det bara att få lite speed på benen igen, idag vilas det imorrn blir det 1000-ingar på Arosvallen. Sen ska det försöka bakas in ett dubbel-block i helgen mellan alla kalas, sen är det ju bara sista veckan som blir ett liknande stuk som inför Sthlm.
Off the träningsmässiga så är det Melkers 3-årsdag idag, han inkasserade en rejäl driva med paket på morgonen och fick med sig en glasslåda (innehållande glass såklart) att bjuda kompisarna på dagis på... Lite ruttet att man måste jobba till 20.00 ikväll då, men kanske finns det lite tårta kvar när man kommer hem.

Ovido - Quiz & Flashcards