swyzak

Alla inlägg under april 2009

Av Johan - 20 april 2009 09:17

Ska man försöka plita ihop nå´t hastigt om helgen Terräng-DM (12 km) som i år hölls på Ekerö i sjukt fin miljö kring Ekebyhovs slott, i parken för genmanipulerade äpplen, eller om skyltarna betydde nå´t annat? Jag kan ha misstolkat det hela, nåväl, skippar kringdetaljer idag och direkt på tävlingen. Efter två bomskott av startpistolen kom vi iväg på tredje försöket, upplever rätt direkt att farten är hög och att många rusar som tokar, A och O i sådan situation är att hålla huvudet kallt, men vill knappast vara toksyrad och slut efter ett varv, det är dock svårt att slå av reptilhjärnan och låta sig bida tid. Första varvet på den rätt knixiga men roliga banan blev således det snabbaste fast jag lätt folk löpa ifrån mig. Kunde således på nästkommande varv plocka folk, fick sedan vakomlöpa de två sista varven med All-Inclusive Björn inom synhåll, intalade mig att jag plockade på honom under dessa varv och jag kände att jag gick starkt, men han hade en extra växel och avståndet kunde inte tätas på sista varvet även om jag formligen tryckte ut allt jag hade, slutade på en 6:e plats med tiden 41:56 och det gav riktigt positiv eftersmak... Önskar jag haft tid och plita ihop nå´t mer och bättre om det hela... Men, men...

Av Johan - 18 april 2009 15:42

Vore väl önskvärt kan jag just idag känna, idag ere all-time low i allergin... Helt klubbad och tvärseg idag... nada skoj feeling. Sprang iaf 6,8 km i Trollskogen imorse kryddat med 5 x koo, lugnt det kändes rätt ok, även om det blir lite, lite trögare p g a allergin just! Känns som kroppen behöver xtra tajm att acklimatisera sig till det den gör, dvs springa i detta fallet...

Men att få löpa TDM och TSM inomhus är ännu så länge ett önsketänkande så jag får ignorera och borra och slitna fan imorrn så ska det nog gå bra iaf. Vet att det kan skifta i allergifeelingen från dag till dag så imorrn kan det vara bra och till fördelarna är att loppet är på förmiddagen så man inte hunnit insupa så mycket pollen ännu...

Nu strax a walk to the pizzeria... for sum much needed energy!

Av Johan - 17 april 2009 08:32

Wow, smått euforisk över dagens första pass som innebar 6,5 km till jobbet, inte på grund av nå´n magisk flygande feeling i löpningen. Men dock var det en helt klockren morgon, enstaka plusgrader i luften, hög och klar luft, i stort sett pollenbefriad som alltid på morgonkvisten vilket alltid bäddar för lite bättre feeling. Kortbyxor på och minsann om inte solen värmde en del när den kom fram, om inte annat lär den göra det när jag springer till dagis för att hämta upp Melker i eftermiddag... Oja, strax under 29' tog det att jämföras med gårdagskvällens luslöp hem som tog strax över 32' på samma sträcka, all time-low, men det spelar ingen som helst roll... drev väl ur en eller två demoner ur dom då slitna benen...

Annars får vi se om man får lov att starta upp grillen för första gången för säsongen i afton, det vore ju tämligen najs...

Sedan som sagt Terräng-DM inte direkt ur nå´n regelrätt toppningsvecka men heller 14-16 mila vecka så det blir nog bra. Och jag är lite kluven inför hur mycket att skära ned på träningen också, förra TDM kom ur just en ganska "normal" vecka och det kändes skitbra, veckan efter på TSM lättade jag ur rejält på träningen bara för att få segare ben, sämre känsla än TDM... Visst kan det bero på dagsform också, men sånt gör att man börjar klura på vilken metod som funkar bäst... Men det är mitt lilla huvudbry som fick lite spelrum på bloggen... Trevlig helg! Oh yes, Folke växer och frodas därhemma...

Av Johan - 16 april 2009 14:36

Var det som stod på dagsagendan när jag strax efter 11-tiden anlände till Arosvallen, för ovanlighetens skull omorronjoggad innan kvalitetspass, me nah like för det brukar inbillar jag mig riva ut en del seghet ur kroppen. Aja, pallade inte masa mig ur bädden 05.00 imorse helt enkelt. Aja, nuff om det, körde igång och kände direkt att jag fick slita, kändes som jag jobbade i 3:15-fart men landade på runt 3:19 på intervallerna. Visst ska man väga in alla parametrar att det var kylslaget idag, knappeligen över 10 grader och jag var en smula seg (möjligen ännu från tisdagens höjdmeter). Sedan lyckades jag lägga pausjoggen åt helvete för snabbt, nå´t som inte korrigerades förrän mot slutet, då mer p g a trötthet än medvetet. När det går segt är det jävligt lätt att komma på negativa tankar och då hamnar man off fokus direkt, hände på ett par intervaller i tiderna slidade iväg lite. Nåväl, lyckades hålla ihop det bra ändå, dom 2-3 sista kändes ånyo klart bäst löpmässigt och gick således snabbast. Snittet 3:18.5 är om man kikar larvigt nära förra veckans ändå och med 3 st fler och joggvila, så det var nog inte så illa iaf. Lyckades klämma in den sista på höga 3:09 så lite fart finns det väl iaf kvar i benen... In alles 21,3 km för passet som helhet, o yes spikes på 5 st av intervallerna. Lätt lusjogg hem ikväll... Sen bara rena distanspass i dagarna som komma skall så ska man kanske ha bra ben till TDM på söndag.

Av Johan - 15 april 2009 18:56

Jepps, nästan som en klämdag, mellan gårdagens XC-intervaller och morgondagens berg av tusingar som ska avverkas på Arosvallen runt lunchtid befinner man sig. Dagen idag inleddes förutom med frukost även med löpning till jobbet i betydligt beskedligare fart än igår, runt 29' avverkades 6,5 km på och att XC-intervaller är nå´t annat än platta tusingar fick man känna i benen idag, rätt trögt fast på ett behagligt vis. Ska ge benen några höjdmeter till om nå´n timma när jag via fragmenterade delar av Rocklunda 10:an tänkte ta mig hem från jobbet, nice and easy fart helt enkelt är planen iaf.

Inget überspektakulärt som har hänt en högst vanlig onsdag som denna... ibland blir det bara så...

Av Johan - 15 april 2009 08:59

Så var det alltså dags igår kväll att köra ett pass på den tänkta TSM-banan i Tantolunden. Efter en minst sagt kaotisk eftermiddag som jag kan dra mera om vid ett annat tillfälle så brände jag upp till Stockholm, scoopade upp Patrik vid hans jobb i Sumpan och två felkörningar, en fickparkering och 40 minuter senare så var vi plats i Tantolunden. Där mötte vi upp med All-Inclusive Björn, Flanell-Hannes, Seas, Mattias och Jonas, sedan följde en lååång uppvärmning med rekning av banan. Det är ju knappeligen så att den så här två veckor innan är uppmärkt, så två varv och åtskilliga fellöp och passningar av kartor, memoreringar av träd och lyktstolpar som riktmärken så var vi ändå klara och hade ett varv som relativt nära motsvarade det 2 km´s varv som ska löpas. Så var det bara att börja plöja först skulle 2 varv i följd köras, följt av 2 x 1 varv i nå´n form av jaktstartsvariant. Plus draghjälpsjobb skulle utföras för snabbaste mannens räknings extravarv. Aja skitsamma, tufft blev det och som befarat gick första varvet som jag inte har koll på tiden för för fort också att sedan jag inte kände mig så rapp som önskat i kroppen hjälpte också till att göra det extra tungt, nåväl 2 varv vilket blev troligen strax över 4 km eftersom vi körde något långt på dessa varv mot kommande gick på 13:45 och av dom som ingick i projekt jaktstart blidde jag sist in och scorade således kortast vila. Så efter 2:30 var det ut igen, det kändes något bättre nu och kunde logga in det varvet på 6:31 och det följande på 6:34... Sen var jag rätt död, men kunde ändå på nå´t vis uppbringa den bästa löpfeelingen och snabbaste benen när jag harade åt Patrik på dom sista c:a 800 m på hans "bonusvarv".

Kan väl bara konstatera att banan kommer att kunna bli väldigt utslagsgivande, speciellt på gräspartierna som när herrarnas 12 km lopp springs på söndagen kommer vara duktigt uppsprungna. Igår var det inte så blött i gräset men stundtals sög det musten ur en ändå. Jag törs inte tänka på hur det kommer bli om det regnar ute då kommer banan bli sjukligt utslagsgivande. Aja, in alles ett kul pass om 14 km totalt. Sedan var det bara att dumpa Patrik i Silverdal och bränna hemåt.

Av Johan - 14 april 2009 12:14

Yepps, idag ska det för första gången på evigheter känns det som få springas ett pass med sällis, ska efter jobbet bränna upp till Stockholm för att med grabbarna grus från klubben bränna av XC-intervaller på den tilltänkta banan i Tantolunden. Ska bli kul på alla vis, najs också att få ett hum om banan innan det är dags på allvar den 26:e.


Inledde dagen med löpning till jobbet, 6,5 km på strax över 27', den tiden tillskrivs fartökningarna so präglade merparten av passet, körde 10 x 1/1' i passet där farten var ganska god och känslan likaså, ryggsäck till trots.


Rapport från Tanto följer... sen!

Av Johan - 13 april 2009 17:47

...att ha bra träningskompisar gjorde Melker mig observant på idag, följande konversation utspelade sig under lövkrattning på baksidan:

Melker: -Pappa när jag blir snabbare än dig på att springa måste jag skaffa nya springkompisar!

Jag (lite ställd): -Ja, jaha just precis...

Melker: _Men... du kan få vara med du också...

Man tackar och bockar, då vet man att man har nå´n som håller farten åt en själv om ett gäng med år...


Sprunget blev d oxå idag, till Trollskogen och sedan 3 varv där, jag benämner den slingan till 2,5 km men är bra säker på att den är längre, men till annat e bevisat så blir det 9,4 km på strax under 42'.


Förra veckan klockade in på strax under 147 km iaf, helt bra vecka igen.

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards