swyzak

Direktlänk till inlägg 16 juni 2009

4 x 2 x 800 m

Av Johan - 16 juni 2009 12:56

Jepp så löd planen för passet på tartanen i solskenet idag. Vi tar det igen 4 x 2 x 800 m i 5 KP, med 30" ståvila + 200 jogg och 1' ståvila + 200 jogg som serievila... Klart som (soja)korvspad? Solen sken som sagt idag för första gången på länge när jag joggade iväg till Arosvallen som dagen till ära var fylld med friidrottande barn/ungdomar, V-ås Friidrotts sommarkul, som tur var så var löparbanorna iaf inte belamrade. Körde igång och eftersom man mest kört 42 kp och till vis mån 10 kp de senaste månaderna så var jag tämligen tempoblind, eller så var det spikdojjerna som drev upp speeden who knows... Hur som helst så var jag på väg att göra en ny crash and burn i år igen då första 200 m landade på 35" fick bromsa mig igenom hela den 800-ingen och ändå landa på 2:30, dvs 2" under plan. Troligen räddade det hela passet som motvind på bortre långsidan kunde genomföras helt enligt plan... Klart det kändes lite skumt att springa i dom här "farterna" igen, men det var ändå ett riktigt bra första banpass med fart efter maran, snittet för 800-ingarna landade på 2:31.4 och in alles 11,8 km för passet... ÅH-lufs hem stundar efter arbetsdagens slut... får se hur tröttheten satt sig i benen by then...

 
 
Boris

Boris

16 juni 2009 19:10

Har svårt att komma upp i mer än 150-160 slag i puls. Kör jag milen max så snittar jag kanske 165 fastän jag är i din ålder? Vad beror det på att man inte får upp pulsen mer? Hur ska man träna på detta? Misstänker att min tröskel ligger runt puls 155 och 3,55 min/km just nu.

http://www.boris.se

 
swyzak

swyzak

17 juni 2009 10:05

Boris: Nu kör jag och har alltid gjort min träning helt utan pulsband och har således aldrig koll på min puls... Så jag kanske inte sitter inne med det bästa svaret på din fråga... Men om nå´n annan läser o sitter inne på bättre info ere fritt fram att raljera...

http://swyzak.bloggagratis.se

 
Clark Kent

Clark Kent

17 juni 2009 11:04

Ah sicket härligt pass på tartanen. Den gamla hederliga 4x2x800m!

Vad gäller pulsband så tränar jag alltid med sådant men tävlar aldrig med det då jag hellre går på känsla då. Under träning kan man urskilja tex infektioner i snittpuls mm eller om kroppen i största allmänhet är mer sliten än normalt.

Vad gäller maxpuls så är det oerhört individuellt. Boris skriver att han inte kommer upp mer än 150-160 slag, men vad är vilopulsen? Jag tror det bästa är om man har ett stort absolut värde på skillnaden mellan min- och maxpuls. Alltså är det kanske bättre att ha en fördelning på 35/160 än 60/180.

För min egen del har jag inte någon extrem låg vilopuls (kanske 35-40) men kompenserar detta med en hyfsad maxpuls som förmodligen ligger på strax över 200. På intervallträning har jag, utan att göra ett pulsmaxtest, som bäst jobbat upp maxpulsen i 196.

http://patrik.familyengstrom.com

 
swyzak

swyzak

17 juni 2009 12:12

CK: Jepp, d var rätt najs med en återkomst till tartanen...

http://swyzak.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johan - 26 januari 2011 13:33

Njet, lugn i stormen men jag kommer styra om bloggen till en ny plats. Anledningen är att den gått dubbel nu i ett par månader och jag pallar inte köra den på två ställen. Så från och med nu kommer ni kunna hitta den här...   Annars inget nytt......

Av Johan - 25 januari 2011 11:02


  Idag noterar vi att legenden Steve Prefontaine skulle blivit 60 år om han inte alltför tidigt gått bort i en tragisk bilolycka. Så idag jagar vi mil till hans minne... Tisdag betyder också, as usual betyder det snabblaufen på agendan. Idag...

Av Johan - 24 januari 2011 15:31

Spamar helt oväntat med två blogginlägg på en dag, jupp det har tränats igen 10,7 km på lunchen gör detta till en stabil dag med 20 km+ totalt över dagen... Nu ser vi bara framemot att storhandla på ICA Maxi i afton.Nu var det väl inte därför jag blo...

Av Johan - 24 januari 2011 09:12

Måndag igen, som vanligt innehåller helgen så mycket annat att skriva på bloggen så det har rådit radiotystnad, för den skull har det inte varit helt kavlugnt, inte träningsmässigt iallafall. Lördagsförmiddagen sprangs det långpass, 30 km skrapade...

Av Johan - 21 januari 2011 21:37

Jaha när klockan börjar närma sig 21.30 börjar man se lite i kors, kan bero på att Folke tyckte att dagen skulle börja 04.30 imorse... När han i sin tur bara sov en timma på dagis mellan 09.30-10.30 idag så var han än mer korsögd när jag lade hono...

Ovido - Quiz & Flashcards