swyzak

Alla inlägg under juli 2009

Av Johan - 14 juli 2009 20:28

En lång dag av mattläggande fick till sist skåda ett intervallpass också, och som sig bör innan mattläggningen även en morgonlufs om 6,5 km runt Gryta. Eftermiddagen bjöd mitt favvopass 25 x 400 m, m 200 m PJ, tappade dock räkningen och körde 26 x 400 m istället... Stresspass var det och en kort uppv. och benen var inte med på noterna alls, sjukt sega på dom inledande 10 st som pendlade mellan 76-78"/400-ing. Dock blev benen bättre, jag fokuserade mera på att hålla ett bra steg och driva på bra, fick dock slita ont i motvinden på bortre långsidan... Och inledningsvis om jag ska vara ärlig trodde jag aldrig att jag skulle fixa hela passet. Nu lyfte jag mig under andra halvan, inte nå´t fantastiskt, men la iaf 400-ingarna mellan 75-77" nu. Det gav ett snitt på 76.7" till sist. Det var ett kopiöst slit solo idag inga meter gratis. Men faktum är 25 x 400 m kvarstår som mitt favvopass. Och ja, nu är snart all matta lagt i trappen och monsterprojektet ser sitt slut... phew!

Av Johan - 12 juli 2009 20:09

Dagens träning var det uppkommenderat en lång mean snabbdistans i terräng, med fart från 4:00-3:40... På slät asfalt låter det klart behändigt, ta ut det på regntunga och kuperade spår och du får en helt annan deal, spä på det med att passet ska vara 90' av ren snabbdistans, lägg sedan till att man redan efter 10-15' löpning ligger betryggande under 4:00-fart så blir det lite småtrögt i benen mot slutet. Lyckades iaf ligga i och enl. min uppskattning av farter så nådde jag nog målfarten och fick jobba med att hålla den sista 30', där en redigt seg motluta passerads 3 ggr. Hur som helst så kändes det bra, farten är inget problem, det är mer terrängen som tar ut sin rätt i benen mot slutet... Ett bra pass som tillskrivs dryga 27 km på en timma och fyrtiotre minuter.


Veckan summeras upp till strax över 14 mil.... Bara att dundra på in i nästa vecka, dricka lite cola nu, ladda om och sedan upp för morgonlufs imorgon bitti, på befarade stolpben.

Av Johan - 11 juli 2009 21:24

Sedan i torsdags till nu har vi huserat i Lysekil och lyckats tajma precis allt regn, hela vägen ned regnade det, det regnade oavbrutet därnere, det regnade nästan hela vägen hem. Lysekil var dock riktigt fint, en idyll, dock utan några kanonmöjligheter till löpning, dvs liten stad, smala gator... Och snuskigt kuperat, vilket iofs bara är bra... Skulle ha sparat mina backvarv till jag var därnere... Hur som helst träningen har rullat på enl this:

Ons: Morgonluft 6,5 km följt av klockrena backvarv i Rocklunda 4 x 2,5 km, in alles 16,4 km och ett grymt bra pass...

Tor: Resdag till Lysekil innebar tidig fartlek 12 km, med 10 x 1' och 5 x 30" i dräglig fart.

Fre: Eftersom det var semester och man inte ville sno tid så var det tidigt as hell (läs 07.00) snabbdistans, fr. 3:30-3:20/km fart. Rullade bra även om den chockerande kuperingen, ihållande kyligt regn och arla morgonstunden gjorde det xtra jobbigt!

Lör: Tidigt som fan igen, 14 km fartlek i Lysekil...

Av Johan - 7 juli 2009 21:25

Utan större krusiduller ska jag väl redovisa dagens begivenheter, då främst i träningsväg. Inledde dagen med morgonlufs 8,9 km i hällregn, på bättre ben än jag förtjänat efter att ha plogat 10 x 1000 m igår kväll (gs: 3:17.6). Sedan följde trapplackande, givetvis frukost däremellan.... Sedan våfflor hos farmor och farfar i Sura, sedan eftermiddagens löpande, fartlek på uppskattade 14,7 km, med fartbitar 5 x 2', 5 x 1', 5 x 30", med samma vila som fartbiten... U get it....? Thats it, avslutade med grillning, snart Lausannes GP i en VHS-bandad version... Imorrn... fart igen!

Av Johan - 6 juli 2009 18:02

Allmänt slött på skrivfronten i semestertider som jag innan nämnt, på träningsfronten stundar dock desto mera... I skrivande stund inväntas avbyte från den nu tränande sambon, sedan ska jag styra ned mot Arosvallen, har inte riktigt gjort upp med mig själv om jag ska köra 1000-ingar eller en hel driva av kortare saker... Klart e iaf att dagen började med morgonlufs 8,9 km på en bit över 39'. Över och ut!

Av Johan - 5 juli 2009 21:16

Jepps, dags för denna veckans andra tävling, nämligen Engelbrektstafetten som gick av stapeln i sommaridyllen Norberg, som är mer känt för just Elsa Anderssons kondis. Hur som helst hade vi fått ihop ett lag bestående av Seas (mr tävling 3 dagar i rad), Mr Folkesson (mest känd i Norberg?), undertecknad (mest Suring), LN (mest coach) och på slutsträckan Grimforskan (sedermera dagens snabbaste tjej). Hur som helst så löpte Seas första sträckan och växlade in oss ett par sekunder efter Vallentuna som haft Brandmanna-Mike på första sträckan. Folkesson however lite sliten från ha löpt milloppet kvällen innan (vilket även Seas gjort, och vann) skaffade oss hur som helst en ledning när han växlade till mig. Vi hade resonerat oss fram till att KFUm Örebro kunde vara ett rejält hot, speciellt som dom hade Fast-as-hell Per "Björn Borg" Sjögren på sista sträckan. Så jag gick ut som vanligt med målet att remma så fort som möjligt, men trots just då trygg ledning så var det ingen tid att förlora. Dammade på första kilometern på dryga 3:05 vilket var klart snabbare än jag nog i dagsläget har 5K kapacitet för, försökte anpassa mig något utan att för den skull slå av för mycket... Hur som helst flöt hela sträckan på bra, och det blev småtrögt vid 3,5 km precis som i Norrtälje, jag tappade en ynka sekund till min jagande sträckman från Örebro, strcäktiden min blev 16:13. Men jag kunde avsluta bra och växla över till LN, som var satt mot Niclas Källmen för Örebro på deras 4:e sträcka. Vi tappade lite där och det stod klart att Per Sjögren skulle äta upp dom dryga 30-40" vi hade ut på sista sträckan som Grimforskan löpte på ett grymmers vis och höll undan för jagande 3:e lag... Åt Örebro var inget att göra, men vi tog en 2:a plats... Och framförallt var det ett riktigt bra och kul arrangemang... Pure löpglädje.... Och störtregn efteråt... Men det är en annan stååry...


Veckan sammanfattas upp till drygt 8 mil och en vilodag... Nu stundar tunga träningsveckor framöver, så denna vilodag kom väl till pass! Nu tv!

Av Johan - 3 juli 2009 00:03

Nattlig bloggpost efter överskottsenergi från att bränna hem 16 mil från vad som borde benämnas med Trosas slogan - världens ände, nämligen Norrtälje. För mig har Norrtälje varit ett namn på en skylt och min bild av det har varit en grå betongort, vilket var helt fel... Mera av en idyll, och det var här som det skulle löpas Roslagsnatta 5 km, hade startat dagen med en benväckande 3 km jogg imorse för att toppa med ett par timmar på stranden. Nåväl till vad den ska handla om nämligen loppet, kände mig rapp på stegringarna innan, klar skillnad mot i tisdags... Pistolen ljöd för start och iväg var vi, helt tempoblind var man såklart, försökte lägga en broms ändå och inte ryckas med alltför fort. Fick tidigt Staffan i rygg och vi plogade på, strax efter 2 km gick Staffan upp och körde och även Cedden kom förbi. Lämnade ett glapp på 2-3 meter till dom i den ynka klättringen upp mot centrumdelen av loppet... Lyckades täta den hyggligt när det blev platt. Men i utförslöpan ned mot Societetsparken så blev det ånyo en lucka som blev något större än sist... Mierda och vid dryga 3,5 km klubbade benen något också, men ut på slutkilometern är det hur grisbart som helst. På gräspartiet plockar jag in på Staffan och Cedden och ut på gruset med ca 500 m kvar är jag om, trycker för allt man är värd. Och då kommer Cedden tillbaka igen och även Staffan, jag försöker förgäves musta ur ännu mer, men det finns ingen 200-ing på 30" att plocka fram idag. Får se mig slagen och blir 10:a i loppet på tiden 16:05... Vi plockade folk genom hela loppet också om jag glömde nämna det. Oavsett vad var det ett riktigt bra besked och förmodligen min snabbaste landsvägs 5:a nå´nsin. Och med bara 2 v. med kvickhetsträning så är det bra... Riktigt nöjd är jag... japp!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14 15 16
17
18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards