swyzak

Alla inlägg den 26 april 2010

Av Johan - 26 april 2010 18:05

Det var med hopp jag gjorde dom sista stegringarna på startgärdet inför 2010-års Terräng-SM i Borås, det kändes faktiskt sjukt rappt och bra i steget till skillnad från under själva uppvärmningen, den känslan förstärkte hoppet... Som dryga 42 minuter efter startskottet skulle bytas till en enorm besvikelse...


När starten gick visade det sig att täten rävspelade och att i stort sett hela fältet var samlat första biten, nå´t som var väldigt ovanligt. Långt bak i fältet där jag låg var farten dock rätt hög och jag valde att spela det cool som vanligt och inte förivra mig. Släppte ett gäng löpare framför mig och tappade tyvärr onödigt mycket på dom under första utförsköraren, plockade dock en aning i den lååånga backen på första varvet och under andra varvets första hälft var jag ikapp en klunga bestående av Jonny Björk från Akele, nå´n kille från IK Wilske och IFK Tumbas Johan Ställberg. Ligger kvar där då farten fortfarande är god och kroppen känns inte god för att redan nu dra vidare... Ut på tredje varvet är det jag som anför gruppen, försöker dra på lite, lite mer nu för att försöka täta en lucka vi har framåt, dock förblir avståndet konstant under dom följande två varven. I sista knycken på på lååångbacken på varv fem lägger Jonny Björk i en växel till och får nå´n meter, jag hajjar vad som är på väg att hända men min usla utförslöpning kan inte täta i den kommande utförslöpan men när det blir platt vid varvningen äter jag mig ikapp och nu är tempot ett annat och jag svarar illa på det, biter i ryggen till utförskörningen efter 600-700 m där kan inte mitt steg matcha och jag blir till råge på allt omlöpt av IK Wilske-killen, då hade vi faktiskt plockat mot framförvarande löpare... När jag når foten av låångbacken med 500 m kvar till mål är luckan i det närmaste ointaglig jag försöker trycka uppför men får inget alls bara en massiv trötthet. Bryter mållinjen på 42:05 och en 30:e plats... Där och då sjukt bitter och missnöjd med min insats...


Efteranalysen är enkel och borde kanske ha kunnat dra den efter TDM förra helgen också, jag är inte ikapp efter magsjukan, formen är inte där jag lämnade innan... Hade jag varit i shape så hade jag kunnat stå upp för min taktik och mala ned motstånden de två sista varven och rimligen plockat 5-6 placeringar till. Kommit till den insikten var inte självförtroendet så stukat som det var omedelbart efter målgång.


Vi biter ihop och kommer igen, jag vet vad jag har kapacitet till och vad jag vill uppnå...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards