swyzak

Alla inlägg under april 2010

Av Johan - 16 april 2010 09:53

Ok, jag ska erkänna jag gillar inte när saker inte blir som jag planerat och lagt upp det. Kalla det att vara snuskigt strukturerad eller vad som, men jag gillar att veta exempelvis vad jag ska träna och när jag ska träna... Idag blev det alls inte som planerat, min plan var 30-40' lätt distans med vagnen efter Melker-lämning på dagis, ombytta och klara travade vi ut till garaget för att ta fram vagnen, bara för att ånyo mötas av punktering, bara att inse att träning idag uteblir, ta "vanliga" vagnen och knata till dagis... Ett problem som måste avhjälpas till nästa vecka för att kunna få till det med träningen...

Nu är det absolut inte hela världen då dagens pass ändå bara skulle hålla igång benen och återhämta mig inför söndagens terräng-DM på Ekerö. Blir istället städning och lite fixeri på borta hemma och bortafront under dagen. Toppar med pommes och hirsbiffar med fetaost och soltorkade tomater i afton... Zu morgon 10 km lätt sen får vi se hur det blir på söndag...

Hur jag än vrider och vänder på det så är ju lixxom Terräng-SM nästa söndag klart viktigare, klart jag kommer köra fullt spjäll på DM oxå, men det är mer en viktigare genomkörare av kroppen och ett skralt resultat är inte hela världen om det nu skulle bli så...

Av Johan - 15 april 2010 15:00

“Snygga ben” är glåporden jag får av skolbarnen (shortsväder idag) när jag på dagens pass just avslutat uppvärmningen och börjar närma mig Djäkneberget för dagens dos av höjdmeter. Eftersom spåren i Västerås ännu bitvis är snötäckta har jag i samråd med coachen skissat upp en simulation, dvs intervaller på Djäkneberget, som både innehåller en del orytmiska kurvor och en del höjdmeter...

När jag värmt klart och laddar inför första inser jag att det kommer bli ett mördarpass idag, don´t get me wrong, dom flesta kvalitetspass är jävligt jobbiga. Men banintervaller kan man ibland hitta ett bra flyt och glida igenom fint. När det ska tuggas kupering vet man att man är in för en though one hela vägen, inte ens utförslöpor utgör nå´n vila ochpumpen får gå på högvarv... Planen är hursom helst, 3 x 1280 m, 3 x 680 m, sedan ett kortare backvarv som körs 3 ggr utan vila, följt att 3 x 80-100 m backe... Har inte exakta data i huvudet men jag vill minnas att dom två första var i dom längderna... Vilan satt till 60” rakt av, lusjoggsvila nedför på backarna...

Dammar igång det långa varvet som inleds med en lång böljande klättring upp mot toppen av berget, i stort sett 2:25 i löptid uppför, med undantag för en kort brant nedförsbacke som följs av ett brant klättring till Djäknebergets topp där det förvisso är platt innan nedförslöpningen mot startpunkten. Startar i god fart och blir varse att mina förhågor om att det ska bli ett tufft pass besannas men jag håller ihop dom tre första med bara 1-2” diff mellan snabbaste/långsammaste, alla under 3:30-fart. Sedan 3 x 680 m, som inleds med en kort brant backe innan det är platt runt berget innan en lång utförslöpa, här börjar det bli jävligt slitigt och jag får gräva djupt i huvudet, ingen viker ned sig alla in under 3:20-fart. Till sist det sista 3 korta varv där alla varven har den korta branta backen och allt löps i en följd, nu är benen slitna och backen på varje varv sätter djupa sår i benen, snittar 3:27-fart här... Pustar 60” sedan 3 x backe på max med god teknik, rätt kokt efteråt...

Bonusanekdoter till dagens pass, ytterligare ett barn skrek ”Du måste skydda dina ben” när jag sprang mina intervaller, oklart huruvida han menade mot solen, eller att shorts kunde orsaka otäcka sår om man springer omkull eller om det helt enkelt var för alla andra skull så dom skulle slippa se mina kritvita vinterben. Att efter passet totalkomad med glasartad blick stå i kö på affären för choklad är ju alltid kul också, idag var det nära att jag öppnade chokladen innan jag kom fram, så in need av energi var jag...

In alles dryga 13,5 km på lunchen och sedvanliga 6,6 km morgonjogg imorse... Nu bara 30-40’ distans i dagarna två för fräscha ben på söndag...

Av Johan - 12 april 2010 19:35

Det var vad som var på agendan på kvällspasset idag, det hela hade föregåtts av en morgonlöpning som vanligt med Folke i vagnen om 6,4 km. Sedan kände jag mig osedvanligt seg hela dagen faktiskt och tvekande in i det sista om jag egentligen skulle köra passet. Men när jag fick på mig shorts och kom ut i den strålande kvällssolen så stod det klart - it´s a go!!!!

Startade från centrum och betade mig via väl valda delar hemåt, passet var som rubben antyder 5 x 8' som skulle köras i tröskelfart, värmde i nästan 20' innan jag drog iväg den första som inleddes lätt uppför, men löpningen kändes bra och det kändes som jag hittade rätt ansträngningsnivå rätt snabbt. En vila på 60" framstår som ingenting när man kört 8-minutare, bara ett andningshål sedan iväg igen. Blir lite trög på andra, får leta fokus, trimmar upp steget och härifrån och resten av vägen in känns sjukt bra, länge sedan jag hade en så´n fin känsla i löpningen (kortbyxornas förtjänst månne?), sista 8:an är jag rätt sliten men borrar på och håller stilen hela vägen in... Men nedjogg och allt så stämplar vi in 18,2 km på 71'... Att jag lyckades köra passet 1 timma efter en grandios portion av stuvade makaroner och vegobullar är ett mysterium... Nå´t jag fortfarande är mätt utav, men nu ska det fyllas på ånyo.... Mot kylen...!

Av Johan - 11 april 2010 17:52

I tider av påsklov har datorn mest varit ockuperad av tonåringen och jag varit upptagen med annat såsom trädfällning, träning och sånt husligt så det har blitt lite skrivet på sistone. Igår hade jag iaf rendez-vous med Arosvallen igen, härlig återkomst välkomnad med brutal motvind 120 m/varv och 4 plusgrader och en inplankning för att kunna träna där... Bra Johan... På agendan ånyo 12 x 1000 m med 30" ståvila, dvs en repris av ett pass jag gjorde innan magsjukan skalade av mig bokstavligen... Vi skulle kolla vad kroppen tyckte om det, insåg tidigt att det skulle bli en resa där jag skulle få slita och med 3:25 på första insåg jag att nu genomför jag bara detta på bästa sätt, att tro att jag i denna storm och med sjukdom skulle kunna matcha vad jag innan gjort var naivt... Fick slita hund i vinden och lyckades peta in den sista på 3:16 iaf, den enda som gick under 3:20 faktiskt. Men med tanke på alla omständigheter var det ett pass jag är riktigt nöjd med. Snittade 3:22.3...

Idag var jag ut tidigt, plogade av 13 km i solskenet, flöt runt oväntat snabbt prog. från 4:20-3:58 cirkus... Per automatik, najs... Veckan tillskrivs 99 km, mycket bra med tanke på en vilodag p g a sjukdomen...

Av Johan - 9 april 2010 08:07

Är alltså vad som kördes igår eftermiddag, min vanliga vädertur så hade vädret slagit om från fint till ofint och regnet strilade ned när jag startade passet igår. Kände mig aning seg och trött i benen på den 20' lång uppvärmningen. Valde att förlägga stora delar av passet till Djäkneberget som jag tidigare skrev då det innebär att man både får klättra och springa nedför en hel del höjdmeter. Körde igång med första serien alltså 5 x 120/60" i god fart enligt mig iallafall, segheten släppte något och kvar satt bara en viss träningsvärk i benen. Att köra på Djäkneberget märkte jag kunde vara riktigt jobbigt, speciellt på 10 x 3/30" då vissa motlut är såpass långa att både "intervall/vila/intervall" kan ske i motlut. Bra såklart, just där och då rätt jobbigt. PJ´n var satt till 4' och inför sista serien misstolkade jag skissen, istället för att köra en serie som skulle vara 4' stegrande körde jag sista PJ'n stegrande från 4:45-4:00 sedan direkt in i ett set hårda 70/20", det var en smula jobbigt. Dock var jag då på väg hemåt i regnvädret... Kunde till sist casha in 17,4 km på 74' och glad över att benen responderade på en dag med rätt mycket mängd och fart. Med 7 km morgonlufs också så landade man på en bit över 20 km för dagen...

Idag, fredag, städning, barnvagnslöpning igen.... Och allmänt icke-stillasittande...!

Av Johan - 8 april 2010 07:54

Eller iallafall fartlek är vad det blir i eftermiddag, 75' står på agendan och önskemål fanns att köra det kuperat, men då alla XC-spår är fyllda av snö och is blir det svårt. Men så slog det mig att eftersom jag kör med start från stan idag (stafettbyte av barn och bil med min sambo) så kan jag varva runt alla cykelbanor och stigar som finns på Djäkneberget. Där finns höjdmetrar och hämta i massor, kanske inte lika korta knixiga motlut som i skogen men väl långa sega backar som kan ge... Så får det bli eftermiddag, men snart stundar en repa med Folke och vagnen.

I övrigt denna gråa torsdag ska vi slänga på sommardäck på bilen så den ser ut som en bil igen, fixa allergimedicin och allmänt hemmapysslande...

Av Johan - 7 april 2010 08:48

...Med bara löpning skapa träningsvärk i kroppen, efter att jag igår kväll utfört 7,6 km det första passet efter magsjuka kunde jag konstatera att flåset inte tagit stryk nämnvärt, körde mkt lugnt 5:30-4:30-fart kändes mkt bra, den enda faktorn som kändes var att musklerna tappat styrka... Det känns idag också, lätt träningsvärk i framsida lår faktiskt... Ska snart råda bor på detta med en morgonjogg med Folke i vagnen sedan distans ikväll också. Nu väntar bullbak på nedre botten... Återkommer med längre senare...

Av Johan - 5 april 2010 18:47

"Vet du att det finns folk som betalar för en tarmsköljning?" var min grannes kommentar igår eftermiddag när jag för första gången på hela påskhelgen befann mig en längre sammanhängande period befann mig ute... Hade redogjort lite kort (inte i detalj såklart) om sjukdomstillståndet... Nu skulle jag aldrig i hela mitt liv betala för en tarmsköljning det står klart...

Men det var en resa som blev far värre än jag trodde när jag febrade ned mig i onsdags, på två dagar hade jag blivit dryga fem kilo mindre Johan, nå´t som absolut inte var nödvändigt som vi nu råder bot på medelst choklad och glass och annat, för att snarast nå tillbaka. Men sedan igår så har det blivit bättre och idag känns det riktigt bra, hade nog kunnat pressa mig till ett joggpass idag, men jag tar det lite cool och nöjer mig med att vara uppe och röra mig så joggar jag förhoppningsvis imorrn kväll... Så får vi se vilken fysisk status man är i, att formen fått sig en smärre törn efter allt det är klart, men förhoppningen är att det inte skall vara allt för mycket...

Glädjande är ju oxå att kunna och vilja äta saker och att det smakar gott dessutom, nå´t som inte varit självklart i dagarna tre...