swyzak

Alla inlägg den 23 maj 2010

Av Johan - 23 maj 2010 18:04

Om nå´n innan hade sagt till mig att jag skulle värdera gårdagens lopp med en sluttid på 1.13:34 (vilket är dryga 75" från mitt PB på distansen) som ett av dom bästa loppen jag gjort skulle jag förmodligen inte trott vederbörande... Men då kunde jag aldrig räkna in värmefaktorn som rådde igår, 25-26 grader och olidligt gassande solsken i bästa Stockholm Marathon-anda rådde i Göteborg igår...


Faktum är att jag innan faktiskt inte ens spekulerat så hårt på att det skulle gå att göra kalastider på banan, då förra året var en värdefull läxa i att banprofilen är klart tyngre (i mitt tycke) än exempelvis banan i Sthlm... Innan start fick jag ett sista väldigt gott råd av Coach Walker - håll igen inledningsvis! Så när starten gick så försökte jag hitta en bra rytm och inte dras med alltför hårt i startrusningen, 3:24 på första kilometern mot 3:17 förra året var klart bättre och jag står emot frestelsen att dra på mer för att gå ikapp löpare jag egentligen skulle velat rygga... Inledningen känns dock lite trevande och småseg innan jag hittar mycket bra löpning på Hisingensidan (10 km på 34:48 mot 34:10 förra året), har då redan börjat succesivt börjat plocka folk och har i detta läget slagläge på hotellinnehavaren Sander och vid 12 km kommer jag ikapp och går förbi och tar upp jakten på två löpare framför, kommer ikapp en bit innan Göta Älvs-bron, frestas en smula att stanna bakom dom över bron, men väljer att köra på... Väl över bron där jag infångar ytterligare en löpare så känns benen såklart lite slitna men det känns helt hanterbart och uppför Avenyn lägger jag en 3:08 kilometer (kort!?!?) i jakten på framförvarande löpare däribland Hofvet-Sydow, efter snurren runt Götaplatsen så är jag ikapp två norska löpare och lägger mig bakom ett slag innan jag inser att tåget att fånga framförvarande Sydow kommer inte funka i denna fart, så jag går tämligen snart ut och om... Nu blir det rätt tunglöpt och lätt utför och Sydow vänder sig om och får se att jag närmar mig och får mer fart på fötterna och försprånget ökar inte... Vid 19 kmlöper jag förvånande om Sävedalens bågskytt och när vi springer in i SLottskogen igen är jag ikapp Sydow och vid 20 km lägger jag in en extra växel och försöker köra ifrån... Dock svarar han och tar tät, men i sista backen in mot Slottsskogsvallen går jag ut, pumpar allt jag möjligen har kvar i hopp om att han ska släppa, tyvärr gör han inte det och passerar igen på gruset in mot Vallen, jag gör allt för att hitta en växel till, den finns tyvärr inte och får se mig sekundslagen typ... Ändå sjukt nöjd med tiden och upplägget och känslan...


Just nu infinner sig bara massa pepp!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards