swyzak

Alla inlägg under oktober 2010

Av Johan - 10 oktober 2010 19:55

Så var det då dags för säsongens avslutande rejs, Hässelbyloppet, vädret var det som jag förknippar Hässelbyloppet med, en kall höstdag. Innan vi började värma upp var jag helt nedkyld... Dock bättre efter några kilometers uppvärmning och efter osedvanlig trängsel i startfållan gick starten. Som vanligt positionering och omlöpande av av folk som "rusar" den första kilometern som för oss gick på 3:09 c:a, sedan blev det mer hanterbar fart. Hamnade snabbt i en grupp med Cedden, Niklas Sydow, Szacke och Daniel Norberg från Spårvägen. Och det var en suverän farthållning rakt igenom, rätt snabbt tappade vi Szacke och Niklas, men jag, Cedden och Daniel, plockade folk rakt hela vägen och sprang genom 5 km på 16:15, har nog aldrig öppnat Hässelby så snabbt. Visst kändes det jobbigt men det ska det göra, men nu var point of no return nådd, jag skulle löpa linan ut med denna taktiken. Loppets andra halva är knixigare och mer tunglöpt än den första, jag gjorde missarna att slå av lite på farten i uppförsbackarna eftersom jag ändå brukar hålla jämna steg med folk där, detta var i hopp om att spara mina ben... Idag hjälpte det föga, vid 7 km sladdade jag betänkligt efter Daniel och Cedden, men mobiliserade ändå styrka att gå ikapp och tillsammans plockade vi en Hässelby-duo... Vid 8 km tackade Daniel för sig och försvann framåt, jag hade lett vår grupp ett tag men nu gick Cedden om och allt jag nu var kapabel att göra var att inte tappa fart att öka för att gå med fanns inte lixxom...

Sista 1,5 km var evighetslånga och jag spurtstryk på Hässelby IP av Rickard Pell men kunde ändå springa in som 14:e man på 33:06 och nytt PB på 10 km landsväg för egen del... Tur att jag inte var medveten om hur nära förföljarna var bakåt, för jag var kokt as hell sista 200-300 m....


Hur som helst var detta ett resultat jag faktiskt inte vågat tro på idag, lördagens pass indikerade riktigt skit, benen döda, pulsen för hög för att springa så sakta.... Och ärligt har det de senaste dagarna känts som jag haft en förkylning som stått och knackat på dörren, lyckligtvis höll jag den ute idag också... En klockren avslutning på säsongen, kunde inte begära mer. Och att min prestation idag bevisar att loppet på ALJ inte var i paritet med min kapacitet känns skönt...


Nu säsongsvila..!

Av Johan - 8 oktober 2010 10:34

Roade mig lite med att snegla lite på mina tidigare resultat från Hässelbyloppet från 2007 och framåt, förvisso bara två starter då jag -08 sprang maran i Göteborg till förmån för Hässelbyloppet. Börjar -07 mitt andra år med klubben för övrigt, då gjorde jag 33:33 (en tid jag inte överträffat ännu på den banan), märkligt nog har gjort i det närmaste lika snabb tid på "gamla" Midnattsloppsbanan som ju klassas som tunglöpt och Hässelby skyltar med en snabb bana... hmmm, jag har alltid ifrågasatt den formuleringen då jag varje år slås av att just inte är snabb, aja... Sedan har vi förra året då jag var mitt i maraförberedelser och sprang 7 km distans precis innan loppet och öppnade lugnt första 5 km och gav mig själv fria tyglar andra halvan och kom in på 33:34 ynka sekunden från PB´t på banan... Då gav loppet positiva vibbar iom den lugna öppningen... Annars är jag ärligt inte så jätteförtjust i loppet eller banan, men det ska bli roligt att tävla en sista gång denna säsongen. Och oavsett hur obra jag tycker banan är kommer jag ge allt jag har i benen på söndag förmiddag för att avsluta säsongen på bästa sätt!!!

Idag då, fredag med lite tråkigheter på agendan så blev det träning med utgångspunkt från jobbet redan 07.00, rätt brittiskt väder ute, men rätt bra ben och rätt najs att löpa längs Mälaren och upp längs ån med en fin klättring upp vid Trumslagarbacken och sedan låta benen rulla sista 1,5 km utför tillbaka till jobbet, 8,7 km på 39'. Blir en lättare 8-10 km imorgon också...

Av Johan - 7 oktober 2010 18:18

Vilket beslut då? Jo beslutet om jag skulle springa Bålsta halvmarathon nästa helg. Med lite hjälp och en putt i rätt riktning så kom beslutet att jag inte springer det, känns jävligt rätt och skönt faktiskt att ha tagit ett beslut. Oavsett vilket resultat jag presterar på söndag så kommer inget ändra det. En avgörande orsak är att jag är mer sugen på att komma igång med träningen inför säsongen 2011 än att försöka få mig att prestera på toppen av min förmåga i ett folktomt lopp. Så det känns helt rätt!

Över till the essentials, träningen, igår när det var VAB:ande hela dagen kom jag ut på kvällen och körde 10 km på runt 43', med några snabbare partier 2 x 3/2' med 2' PJ och 3' SPJ, planen var att det skulle gå i ungefär 10KP, nu är väl sanningen den att det förmodligen hamnade mer i nå´n gråzon mellan 5-10KP, kändes ok ändå, vaderna ännu lite slitna från ALJ-Open.

Idag på lunchen kom jag ut på ett underbart lunchpass i det strilande regnet, kändes jävligt bra bara, gled runt 7,9 km på ganska prick 35'. Riktig njutning, kanske är det så att man nu tar till vara på alla pass eftersom säsongen börjar lida mot sitt slut... Blir en kort repa hem ikväll efter jobbet också!

Av Johan - 6 oktober 2010 13:07

Som i måndags så är jag hemma och VAB:ar igen och eftersom jag var morgontrött och prioriterade bort att springa kl. 06.00 imorse så blirdet löppass i afton, förmodligen blir det då med lättare fartinslag också (2 x 3/2' i 10 KP sägs det). Det funkar lättast rent logistiskt inför morgondagen så kan jag bara löpa två enkla lätta pass t/r jobbet, optimalt då man färdas med ryggsäck.


Dagen i övrigt har tillbringats med Folke som är för sjuk för att vara på dagis men nästan för frisk för att vara hemma, han börjar bli lätt uttråkad nu det märks efter som han river i allt till högt och lågt, kan inte klandra honom heller... Hann iallfall med att få huset städat och köra 15' styrka med fokus på mage/rygg uteslutande.


Om det blir nå´n halvmara i Bålsta nästa helg har jag ännu inte fattat ett beslut om, jag är kluven inför det ännu. Men jag ska försöka ha det klart för mig innan Hässelbyloppet som annars blir säsongsavslutning... Sedan stundar dom 2 löpfria veckorna som vanligt, inte så kul men ack så nödvändigt för att hålla inför kommande säsong, vilken jag ser framemot sjukt mycket...

Av Johan - 5 oktober 2010 19:44

Jaha, ska försöka på ett sammanhängande eller mindre sammanhängande sätt sammanfatta dom 25 varven som avverkades igår kväll. Då anrika Stadion skulle få en uppfräschning av tartanen så hamnade tävlingen hastigt och lustigt på Kristinebergs IP eller i folkmun - Krillan, sinple and plain. Eftersom detta skulle bli den sista tävlingen som Krillans slitna banor skulle få se så var det min första och sista tävling där, dock var det här jag var på min allra första träning med klubben för nu 4 år sedan? Kände mig smått vilsen ska sägas den gången, vill minnas att jag körde 15 x 400 m med Petri då, igår skulle det köras 25 x 400 m utan vila...


Tyvärr var inte vädret vad jag hade önskat hade hoppats hela dagen att vinden skulle mojna något mot kvällen, tyvärr gjorde den inte det utan den ven oförtrutet mot på målrakan, dock inget att göra nå´t åt, lika för alla lixxom... Jag var försiktigt optimistisk innan och värmningen kändes superlätt och alla stegringsloppen också, så när startskottet gick släppte jag iväg tätklungan anförd av Urverks-Uhris som var lyxhare och gjorde ett banging job efter som jänkar-Brandon sprang in på nytt PB (30:33.5) och vann hela tävlingen. Men nog om det åter till min insats, jag hamnade direkt bakom Niklas Sydow och hack i häl hade vi Cedden. Vi gjorde nå´n form av växeldragning upp till dryga 5 km så långt kändes det hyggligt men inte super, där nå´nstans kom Cedden upp och frontade gruppen och jag fick klara problem att hänga med. Sladdade betänkligt och fick bita i mot alla bryttankar i världen mellan 5-6 km då det kändes superkasst, lyckades iallafall täta till Niklas men tyvärr började Cedden glida ifrån oss två. Gjorde ett försök att gå upp och öka för att täta luckan, tyvärr fick jag inte göra farthållningen mer än några hundra meter innan Niklas gick upp igen och farten bedarrade (sorry to say Niklas). Så vi låg där med stabilt avstånd upp till Cedden och harvade varv på varv och måste jag säga det, det kändes redigt crappy, kände dock att om jag mobiliserade upp mentalt skulle jag kunna jag ikapp framåt, tyävrr vid varje försök till att fronta så svarade Niklas med att öka och där gick onödig energi och efter tre fruktlösa försök var det hopplöst, huvudet och benen var inte där allt jag nu kunde göra var att inte släppa Niklas på dom sista varven. Var i rygg ut på sista varvet, med 300 m kvar trycker han ytterligare och jag borrar allt men luckan växer och ut på målrakan har jag inget som kan likans ens vid den spurt jag hade på Lidingöloppet, tyvärr. Skär mållinjen som 9:a i loppet (DM-5:a) och bara sätter mig ned helt tom och enormt missnöjd där och då... tiden 32:53.4 inte ens nytt årsbästa.


Tyvärr var det grovt svikande dagsform igår, benen bär dåligt, men jag lägger på pluskontot att även om jag har en riktigt crappy dag så löper jag under 33' det känns jävligt bra att ha med mig. Och jag gav inte vika för brytspökena... Och jag är övertygad om att jag kan jävligt mycket bättre över 25 tartanvarv men det får vänta till säsongen 2011 för att bevisas...


Övriga standouts igår förutom Jänkar-Brandons fina rejs är väl ändå Hofvets 16-årige Napoleon Solomon jävligt stabil utveckling under denna säsong och nu igår 31:23... Och Lasers "balls-out" löpning lönade sig med ett svettigt PB också 31:29, formen fortsatt grym efter Lidingö för mannen...


Och oavsett hur besviken jag var direkt efteråt så blir man snabbt på bra humör när man får jogga ned och snacka skit med alla runt omkring... Klockrent, det är bara så jävla roligt!


Ser vi framemot nästa års upplaga av tävlingen, förhoppningsvis på Stadion och förhoppningsvis med ena sjujävla ben!

Av Johan - 5 oktober 2010 12:59

I väntan på att jag ska orka skriva nå´t, DM-5:a på 32:53, rätt besviken med tiden... och mitt eget lopp som helhet, det enda bra var att jag inte bröt helt enkelt!

Rörliga bilder finns här.

Av Johan - 3 oktober 2010 19:55

..ännu en VAB dag imorgon då Folke ånyo fått ge vika för dagisebola, själv hoppas jag att den egna kroppen står emot minst veckan utan ut (då det finns en liiten öppning för Bålsta halvmarathon helgen efter, allt beror på morgondagens tävling faktiskt). Men detta är iallafall officieltt den sista veckan på säsongen, idag körde jag en höstlik runda, 2 varv i Trollskogen in alles 7,4 km på dryga 35', ville att det skulle kännas lätt, kändes trögt som fan istället...

Hur som helst så blir det ALJ-Open imorgon afton, säsongens "nästa sista" tävling, 10 000 m ska avverkas på Kristinebergs IP (a k a Krillan). Kastar loss från Västra Aros imorgon vid halv fem, sedan jeeflar ska det springas för allt vad tyglarna håller... Givetvis ska det placebojoggas på morgonen innan oxå, men det tillhör ju lixxom tävlingsrutiner!

Av Johan - 2 oktober 2010 19:12

Var utan tvekan förutom coach Walkers coaching utan minsta tvekan löpvagnen. EFtersom jag spenderat stora delar av säsongen föräldraledig så har jag plogat åtskilliga pass med vagnen och säsongen hade inte kunnat se ut som den gjort upp till nu utan den... Och idag fick jag ånyo orsak att damma av den, jag och Folke tog en 12,2 km repa och han gjorde som han gjorde då vi använde den flitigt, nämligen somnade som en stock. Med lätta skor och underbar höstluft flög jag runt på ett 4:30-snitt vilket är att anse som bra när man har vagnen med sig...

Återstoden av dagen tillbringades med att preppa trädgården för vinter och äta upp resterna av gårdagens tårta... Imorgon blir det kalas för 5-åringen och ett distanspass i skogen, sedan hoppas vi på bra ben på måndag kväll då 25 varv ska avverkas på svinslitna Kristinebergs IP i hufvudstaden...

Nu ostbågar, cola och soffa.... det är fan viktigt att ladda in också!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards