swyzak

Alla inlägg under januari 2009

Av Johan - 30 januari 2009 19:13

Nåväl ibland blir allt inte som man planerat, min planerade timslånga massage reducerades till en halvtimma due to trycktekniska problem... Aja, hur som helst var det välbehövligt, då det främst blev jobb på mina hopplöst stela sätesmuskler. Alltid kul att ligga och vänta på den väntade oväntade smärtan som kommer när man minst anar det... Aja, lite lätt sargad så reste jag mig och jobbade nå´n timma till innan jag stämplade ut. Böt om och tog mig 3 varv runt Svartårundan, som bitvis var rätt halkig, men det kvittade för benen var så pass post-massagade så dom kunde iaf inte bära mig i nå´n fart värd namnet. Så veckans lättaste pass hamnade skönt nog på veckans bästa dag... le friday! Totalt 10 km på strax över 46' och med 3 x koo, som eg. var poänglösa då benen inte ville driva upp minsta tillstymmelse till högre fart...

Imorrn hoppas jag på vindstilla så man fröjdefullt kan njuta av en långpanna mot Skultuna och över Skerike tillbaka. Blåser det nämnvärt så tar jag en annan runda då denna är xtrmt vindkänslig. Nu strax dvd-rulle tajm med snax och cola...

Av Johan - 30 januari 2009 09:13

Så var det fredag igen, ingen träning gjord ännu. Fredagar brukar oftast vara fullpackade dagar med allt man inte hinner göra dom andra dagarna när man jobbar sent, idag är inget direkt undantag. Hoppas få in ett lättare distanspass om 40-45' runt lunchtid... Dessförinnan har jag massagetid på jobbet inbokad också, klart lyxigt och troligen välbehövligt, så vi får väl se om man överhuvudtaget kan springa efter det...
Imorrn vankas 2 timmars långpanneri innan det bär av upp till Sandviken en sväng...

Av Johan - 29 januari 2009 22:11

Det kommer gå ut royaltypengar på den där rubriken... Nog om det, torsdag är förutom dagen då man får börja jobba 09.00 också dagen man får jobba arselet av sig, hårt och länge. Men först får man springa till jobbet från dagis också, la farten medvetet låg imorse, dvs snäppet lägre än jag normalt sett skulle köra distanspass, så det blev 6,4 km på en bit över 29' idag, mucho behagligt. Sedan bara få in ett par uppstressade timmar på jobbet innan det var dags igen, coach Walker hade ordinerat som jag skrev igår, 3 x 4 km intervaller i en fart något över LT-pace... Att vi sedan förärats med snö ovanpå all is idag bidrog till att jag inte ville köra passet ute och på bana? Tja, bana är kul... Men 3 x 20 varv, där nå´nstans går min gräns både för att hålla räkningen och min gräns för monotoni. Så valet föll på ett annat av mina favvo-objekt... not! Nämligen löpbandet på gymet, gah... Är inte det monotont så vet ej fan, och inte törs man kolla vad tv´n visar heller för om man trampar fel så slutar det med en krasch... Dock blir det jävligt bra fokusering på ett bra steg hela vägen, idag inget undantag. Idag försökte jag intala mig att det skulle gå extra lätt genom att dunka passet i Mayflys, härligt återseende, dessa underbara minimala sandaler. Till passet då, eftersom jag alltid varit och är osäker på kalibreringen så ville jag sätta farten något, något långsammare än plan (3:30/km-fart) iaf inledningsvis så jag skulle slipa köra mig död redan direkt p g a av bandet. Så första körs från 3:34-3:31/km fart. Känns oförskämt bra! 3' PJ i 4:35/km fart och sedan på nummer två, känns nästan lika bra och i fart 3:33-3:30. Ånyo en PJ och sedan den sista och nu börjar det kännas lite trögt, inte olidligt men en smygande najs trötthet, samtidigt känns löpningen absolut bäst nu och farten 3:33-3:25 på denna sista. Låter bandet varva ned och hoppar av för stretch, bäst som jag står där ser jag att min Mayfly har en röd fläck på ovansidan vid tårna... Och senare avslöjar strumpan att det har blödit en del under passet, utan min vetskap... Byter om och tar nedjoggen tillbaka till infernot på jobbet. Lite mindre bandovän än innan passet som summeras till 17,3 km på lite under 69'...

Av Johan - 28 januari 2009 22:13

När jag stod och stretchade efter dagens andra pass som blev 8,5 km hem från jobbet på 38' slog det mig, något som jag iofs kanske allaredan visste: fan va det är fruktansvärt skoj att springa på bana, både på träning såväl som på tävling. Men att man skulle göra det är långt från nå´t som var självklart, jag vet inte vad jag trodde att alla dessa löparbanor användes till, men inte var det möjligt att jag skulle träna på bana och än mindre tävla på densamma. Hade jag inte gått med i FKS -06 hade jag nog ännu vandrat runt i ovetskapens töcken, för trots att jag redan innan tävlade och tränade ganska flitigt så var allt på landsväg... Minns med fasa första gången jag äntrade tartanen på ALJ-Open -06, vilsen som få, 10 000 m, 25 varv ok, så långt kan man vara med. Men var sen då? Noll koll på hur många varv en kilometer var, ok med lite smartness och mindre nervositet hade jag ju kunnat räkna ut det... Och inte blev det nå´n brilliant premiär heller, öppnade säkert över den egna förmågan och fick sedan döhåll... Men det är ju egentligen en annan ståry. Svårt att säga vad som är så skoj, men det kan vara det rent konkreta, man vet tiderna, distanserna är exakta och bantider kan jämföras rakt av på ett sätt landsväg och terräng inte kan göra, sen kan vi ju alltid diskutera det monotona i det hela... Men det lämnar jag därhän. Det är kul och lika skoningslöst mot en idiotöppning som faktiskt kan överleva i andra typer av lopp, men på bana finns inga backar, ja inget ändrar löprytmen, har man dött så är det i 9 fall av 10 oreparerbart... Man ånyo ack så jävla kul. Vad ska man säjja, massa dravel jag tänkte på som handlade om löpning så det måste ju rinna ut på bloggen som just handlar om löpning.


Imorrn har det som sagt ordinerats upp lååånga intervaller, 3 x 4 km är planen. Hoppas underlaget tillåter det, annars får det bli bandet och dess okalibrering ändå, väskan är packad för alla eventualiteter, oja, needless to say. Morgonlufs från dagis till jobbet också först såklart... Och sovmorgon imorrn också.

Av Johan - 28 januari 2009 17:59

Ny dag, nya halkiga tag eller vad man ska säga. Vintermisärvädret har nu förändrat allt från slask till fryst slask, vilket gör vissa av mina löprundor bättre lämpade för skridskoåkning än just löpning. Detta faktum till trots avverkades morgonens pass från dagis till jobbet, yes fortfarande 6,4 km på strax under 28' med 4 x koo när jag väl var downtown där det var isfritt och bra.
Om dryga två timmar stundar dagens andra pass, ren distans det också, en eller par kilometer längre dock. Morgondagen är det uppdukat med lååånga intervaller... Och jävligt mycket jobb.

Av Johan - 27 januari 2009 15:18

Sometimes är man inte så clever, körde dryga 12 km igår kväll som jag skrev på dryga 52' kom hem och laddade väl inte in med quite tillräckligt med energi, lär in facto var jag inte så sjukt hungrig efteråt men försökte ändå få i mig ganska hyfsat med tanke på att morgonjoggen till jobbet skulle ske på fastande mage då det skulle vankas hutellfrukost kl. 08.00 Ungefär vid ICA Grytan allstå efter 2 km löpning kändes det att energidepåerna var tomma, så resten blev inte lika behagligt som man kunnat tänka sig, hur som helst 6,5 km på strax över 30' toppat med 3 x koo.

Sedan var det bara att smörja kråset på Stadshotellet, vad kan man säga frukost är den måltid i min värld som är grymmast och hotellfrukost vad kan man säga. Sjukt gott! Sedan var det möte som nästan gick i skarv med mitt lunchpass, det var beordrat 4 x 2 x 800 m, med 1:30 vila och 2:30 seriepaus. Ånyo en hel skolklass som körde när jag kom ned. Som tur var så var dom klara lagom när jag var färdig med löpskolningen. Planen var att hålla varven under 37”, så det var bara att tugga på. Startade kanske aningen optimistiskt med en 35:a på första 200-ingen ”Aw, shit ska man springa bort passet direkt?”. Men det gick riktigt bra, riktigt jobbigt sista två, men det ska det vara. La sista 800-ingen på strax över 2:24 och det blev således passets snabbaste. Snittet landade på 2:26.4 vilket ger 3:03/km och var helt enligt planen. Kändes bra, in alles också 10,6 km till handlingen... Eller handlingarna. Allt följdes av släng av energibar i liten skitig hiss... Aja, pasta, Dr. Hus och cola ikväll, har ni läst det förr?

Av Johan - 26 januari 2009 17:59

Fan att komma rubriker är klurigt... Typ lika klurigt som det stundtals var att springa på sina ställen på lunchen, ömsom var det riktigt bra, snöfritt och fint, ömsom var det värsta sörjan av is och vatten. Kändes faktiskt helt ok idag, egentligen inget att säga om det 8,5 km avverkades på strax över 36'. Snart dags för pass nummer två, distans ånyo medans Didrik tränar handboll, så jag skulle tippa på 60-65' löpning under den tiden. Bara att hoppas att middagen sjunkit undan tillräckligt tills dess...

Imorrn stundar morgonlufs till jobbet och sedan hotellfrukost med jobbet, hur najs som helst, bara att ladda rejält där inför lunchens pass, bestående av ett gäng 800-ingar i hallen...

Av Johan - 25 januari 2009 19:40

Var vad det blev idag, inget att orda om egentligen, stack iväg mitt i det värsta snöfallet för morgonen. Avverkade 12 km på en bit över 51' på post-långpanneben... Vad kan man vänta sig, lite segt men ändå skönt att komma ut och få lite genomblödning i påkarna.

I övrigt summeras veckan upp just över 13 mil, vilket känns bra. Det är där nå´nstans man vill ligga men som sagt det säger ju inte allt. Men in facto är detta känns som min bästa träningsvecka på mycket länge. Bra 25 x 400 m i tisdags, stabila 6 x 2000 m tröskel i torsdags, toppat med ett riktigt bra långpass med fartinslag igår och utöver det så har löpningen haft en god känsla på alla distanspassen, ett bra flyt lixxom. Det enda negativa denna veckan var tisdagskvällens magdäckning, som turligt nog gav med sig...

Nu snart dags för lite cola och tv-sports soffhörn...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards