swyzak

Direktlänk till inlägg 13 september 2009

You can´t always get what you want

Av Johan - 13 september 2009 19:36

Sjöng Stones i en för övrigt grym låt, och det hela kan mycket väl stämma med gårdagens lopp: Stockholm Halvmarathon... Efter en svängig vecka där allmäntillståndet pendlat från dag till annan så stod man då på startlinjen och efter ett givande samtal med Coach Walker på fredagen så var jag klar på att köra fullt ställ, även om benen agerat veka i veckan... Sagt och gjort, låt oss förflytta oss till Strömbron i Stockholm kl. 16.30 den 12/9, 2009...


Som vanligt när starten går sätts det av i en hiskelig fart på första kilometern, denna gång löps den genom på dryga 3:14... Vilket så tidigt i loppet känns mycket behagligt, tur att saker kan ändra sig längre fram. För följe med all-inclusive-Björn, Hofvet-Niclas och nå´n lirare från Estland, jag sätter an taktpinnen och farthållningen när vi tar upp jakten på Cedden som startat optimistiskt. Vi löper genom 5 km på 16:56 so far so good och det känns helt ok, men det blir redan nu skrämmande lätt kilometertider upp mot 3:30 så fort det varit backar inblandade, Björn går upp och gör ett försök att köra och men det är inte hans dag och jag känner att vi måste paca upp och tar frontläge igen. Vid 8 km är vi ikapp Cedden, nå´t jag trodde skulle kunna gynna mig/oss i det långa loppet för samkörning. Efter som han fått ploga solo så länge så går jag förbi och tar farthållningen, tyvärr är det inte Ceddens dag och han bryter utan min vetskap nå´nstans efter 10 km.


Vid passerar 10 km på 34:12 visserligen över plan tidsmässigt men just då är jag lugn, jag vet att om jag har bra ben kan jag göra en snabb söder Mälarstrand och plocka in, men idag är inte dagen. Vid Stadshuset kommer Enhörna-Walle upp bakifrån och går om, han ser jävligt pigg ut och mina ben får dagens första rejäla svacka, det är bara med pannben jag hakar mig fast vid hans rygg, sedan växeldrar jag, Walle och Estländaren ett tag. Vi passerar den nya bansträckningen innan riksdagshuset, i mitt tycke jävligt tunglöpt och ingen bra sträckning, men hey det är lika för alla. Ut på söder mälarstrand tar jag an farthållningen igen och vi knaprar in på framförvarande löpare, bl a Iron-Mike och Sandvikens finest Johan Dahl... Precis innan Tanto har vi fångat in Iron-Mike och då har vi gjort den femman på 17:11, dvs något snabbare än den innan... Men nu är mina ben rätt rökta och tankar om sub 72' har sedan 12 km varit borta, nu handlar det om att göra ett så jävla bra lopp som möjligt utifrån där vi nu är, verkar som det bara just nu är Estländaren som klarar att följa mig i rygg... När dom andra fallit ifrån vet jag inte, vi plockar Johan Dahl inom kort och kort därefter en riktigt kokt Rubin Mcrae, mina ben är nu dyngsega och varendaste backe uppenbarar sig likt Mount Everest... Dock är det nu inte långt kvar och när vi viker ned mot Slussen igen är det verkligen bara att plocka fram allt, Estländaren rullar upp jämnsides, vi passerar 20 km efter en femma på 17:27 (loppets långsammaste såklart). Nu vågar jag kolla en klocka igen, vilket jag slutade med när kalkonisch känslan infann sig... Ser att en tid under 73' är möjlig med marginal, torterar mina sargade ben ytterligare, ökar frekvensen och lyckas få Estländaren bakom mig, precis innan slottet flanerar in shoppingfamilj med NK kassar ut precis framför mig... Alla hinner undan utom en fjortistjej som får en hård knuff på axeln... Lite dålig samvete för det, men samtidigt... klåpare lixxom! Nåväl, sista biten som en evighet med en knix upp förbi slottet som var oangenäm just då... Till sist når jag iallafall målet och håller undan bakåt, skär mållinjen på 1.12:36 som 15:e man och jag vet inte vad jag ska tycka riktigt...


Hur som helst, bigup till Seas för en sjuk prestation och till min kära sambo Annette som kom igång med träningen så sent som i maj och gjorde 1.42:50


Själv vet jag inte riktigt, delar av mig vill vara lite nöjd. Andra vill rata! Nu vill jag bara äta glass, imorron kör vi igång med träningen igen, idag fetvilade jag min riktigt slitna kropp med att bygga ihop prylar från Ikea, klättra på stegar och lite annat gött...

 
 
Tröskelkungen

Tröskelkungen

13 september 2009 21:27

Tack för den rapporten. Såå bra skrivet!
Jag kände det som att jag var med i loppet.
1.12.36 var väl en kanontid. Man kan ju inte räkna med pers varje gång väl? Även fast du är bortskämd med just det ;-)

Schysst med käk och ordentlig vila + eventuellt lite järntillskott fram till Lidingö nu så tror jag på nytt pers där för dig, igen ,-)

http://troskelfart.blogspot.com

 
Dunceor

Dunceor

14 september 2009 08:27

Det är fortfarande en riktigt bra tid och som sagt, man kan inte alltid förvänta sig PB =) Bra lopp och det finns helt klart mer att hämta!

http://dunceor.wordpress.com

 
Ingen bild

seas

14 september 2009 08:48

Du ser riktigt sammanbiten ut på bild här:

http://www.jarletun.se/Reine/Album/Halvmara2009/index.html

 
Mackan

Mackan

14 september 2009 09:01

Jag tycker du håller ihop det bra Swyzze. Håller med dig om nya bansträckningen. Gillar inte gatsten...

http://blogg.sapiens.se

 
medeldist

medeldist

14 september 2009 09:43

Tyckte nog också att det kändes lite tyngre i år, om det var fler backar, varmare och fuktigare väder eller bara mer gatsten vet jag ej, men tror du ska vara nöjd med tiden, har man gjort sitt bästa får man väl vara glad.

http://medeldist.blogspot.com

 
swyzak

swyzak

14 september 2009 10:41

Tröskelkungen: Nej, man kan nog inte räkna med pb jämt, det är jag dödligt medveten om. Men lite bittert känns det att bomma i år igen, när jag borde gjort sub 72 redan förra året... Aja, på´t igen nästa år...

Dunceor: Jag hoppas innerligt att det finns klart mer kapacitet i min kropp över denna distansen...

Seas: Sammanbiten is da shit...

Mackan: Thnx, nä kullersten ligger inte på pluskontot, men till nästa år vet man ju iaf hur banan ser ut och får ta med det i beräkningen...

Medeldist: En o annan xtra backe (läs motlut) lyckades dom nog klämma in, speciellt knixen förbi slottet på slottet var ingen njutning i det skedet av loppet. Snyggt lopp för din del!!! Grattis till PB´t!

http://swyzak.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Cédric

14 september 2009 11:43

Starkt kämpat Johan. Förlåt att jag inte kunde hjälpa dig med lite pacing när ni kom ikapp men jag var redan körd efter 6 km. Jag vet inte vad som hände, har ingen bra förklaring. Jag har känt mig hängig och frusen i fredags och i lördags men det förklarar inte så mycket. Jag är inte bättre än så just nu. Som du skrev startade jag nog för optimistisk. Orutinerat av mig. Det är nog det jag är mest besviken över. Jag sabbade mitt lopp med två snabba km i början. Det räckte för att förstöra hela loppet. Benen var redan sega och småstumma efter dessa 2 km. Pissdag helt enkelt. Jag klev av efter kullerstenarna vid Slottet. De var droppen. Jag kunde inte låta bli att kommentera dem till Bajsbjörn "Jävla kullerstenar" sa jag mellan två ansträngda andetag. Det kändes viktigare att säga det än att andas. :-)

Tråkigt att du inte sprang under 1.12 Det har du verkligen kapacitet och form för. Men Stockholm Halvmarathon är en knixig bana. Det går att göra bra tider om man har en riktigt bra dag och inte blir för trött på slutet. Jag menar det går att rulla på slutet av en lätt halvmara även om man är trött. Men i Stockholm är man trött på slutet tappar man mycket på grund av backarna.

Det var starkt av dig att ställa om och fortsätta kämpa trots att du insåg att sub 1.12 var rökt.

PS: titeln på ditt inlägg är felstavat... want isf what.

 
Ingen bild

Cédric

14 september 2009 11:46

Förresten. Jag straffade kroppen igår med långpass. Sprang rakt söderut tills jag blev trött. När jag var trött nog (en bit efter Norsborg), vände jag och sprang hem. Jä..a otacksam kropp. Nästa gång får den se Södertälje.

 
swyzak

swyzak

14 september 2009 12:16

Cedric: Dock kan ju hängigheten i kombination med snabb öppning vara en i hög grad bidragande orsak. Sedan är ju löpning som Mackan brukar säga lite av en tursport, har man en bra dag kan man komma undan med en bovöppning, i andra fall för man sota för det... Jag kan förbanna mig själv för att min inte har is nog i magen att göra den första kilometern något långsammare.

Men nästa år är vi på det igen, då gör vi det bättre bägge två, kullersten eller ingen kullersten, men då vet vi ju hur som helst att det kommer att komma...

Felstavat? Attans min korrekturläsare borde få sparken... ögonaböj! =)

Strafflöpning alltså... d är grejjen. Jag straffbyggde Ikeamöbler, inte lika kul... Men ibland lika nödvändigt som långpass... Ses på söndag antar jag?

http://swyzak.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Cédric

14 september 2009 23:51

Japp, vi ses på söndag. ALJ och LL står på programmet de två kommande helgerna.

 
Ingen bild

LN

15 september 2009 02:23

Grabbar, när ska ni lära är att det är GATsten? Kullersten hittar ni i gränderna längre in i Gamla Stan och det skulle ni verkligen inte vilja springa på.

Och var får ni ifrån att det var fler backar? Vi slapp ju ner- och uppgången vid Tegelbacken + att backen ner fr Slussen nu är rak i st f den gamla 360-graders.

Lägg perfekt väder på det, så har man inga ursäkter. Det var en lättare bana i perfekta förhållanden. Hur ska man annars förklara att Seas gjorde

 
Ingen bild

LN

15 september 2009 02:24

...

 
Ingen bild

LN

15 september 2009 02:25

Vafan, här blir man censurerad. "Under 1:09" + ironisk smiley försökte jag skriva två gånger.

 
swyzak

swyzak

15 september 2009 08:33

LN: D var en generell känsla att d var backigare. Men går d dålig kan man vrida o vända på allt och kanske t o m få tartanen på Stadion backig... =)

Btw, förklaringen till Seas framfart - han e ju från Fagersta... Där räds man inte gatsten, lr backar för den delen... Lr så är det helt enkelt bara så att han en ruskigt bra, jag tror på den senare alternativet!

http://swyzak.bloggagratis.se

 
Ingen bild

laser

15 september 2009 12:21

Kullersten hittar man även mellan Paris och Roubaix och där vill man varken cykla eller springa.

 
Staffan

Staffan

16 september 2009 10:38

Kanontid Swyzak. Den dagen jag inte vet om jag ska vara nöjd med en tid på 1:12 på halvmaran kommer nog aldrig ha ha...

Med de 30 km/v löpning som jag lyckas skrapa ihop så slutade mitt lopp med nytt pers med en halvminut och motionärstiden 1:32:15. Drömgränsen för mig 1:30 är väl söndagsjogg för dig men 1:30 planen höll fram till 11km sedan fick jag slita för tungt för att hålla i det.

Vet inte heller vad jag ska tycka om nya bansträckningen, möjligen mera publik men knixigt tycker jag det var, jag drabbades också av korsande flanörer vid riksdagshuset, vilka stjärnor...

http://wwwfyraochtrettio-staffan.blogspot.com

 
swyzak

swyzak

16 september 2009 14:53

Staffan: Först och främst tycker jag du ska vara riktigt nöjd med din tid, ett pers är som sagt alltid ett pers, håll i så ska du se att sub 1.30 kommer gå galant nästa år...

Klart min tid e ok, men då jag gjort snabbare tider och helt klart har kapacitet för tider under 1.12 så är jag ändå inte helt nöjd... Men man ska aldrig vara nöjd, man måste sträva framåt... Livsfarligt att luta sig tillbaka och vara helt nöjd!

http://swyzak.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johan - 26 januari 2011 13:33

Njet, lugn i stormen men jag kommer styra om bloggen till en ny plats. Anledningen är att den gått dubbel nu i ett par månader och jag pallar inte köra den på två ställen. Så från och med nu kommer ni kunna hitta den här...   Annars inget nytt......

Av Johan - 25 januari 2011 11:02


  Idag noterar vi att legenden Steve Prefontaine skulle blivit 60 år om han inte alltför tidigt gått bort i en tragisk bilolycka. Så idag jagar vi mil till hans minne... Tisdag betyder också, as usual betyder det snabblaufen på agendan. Idag...

Av Johan - 24 januari 2011 15:31

Spamar helt oväntat med två blogginlägg på en dag, jupp det har tränats igen 10,7 km på lunchen gör detta till en stabil dag med 20 km+ totalt över dagen... Nu ser vi bara framemot att storhandla på ICA Maxi i afton.Nu var det väl inte därför jag blo...

Av Johan - 24 januari 2011 09:12

Måndag igen, som vanligt innehåller helgen så mycket annat att skriva på bloggen så det har rådit radiotystnad, för den skull har det inte varit helt kavlugnt, inte träningsmässigt iallafall. Lördagsförmiddagen sprangs det långpass, 30 km skrapade...

Av Johan - 21 januari 2011 21:37

Jaha när klockan börjar närma sig 21.30 börjar man se lite i kors, kan bero på att Folke tyckte att dagen skulle börja 04.30 imorse... När han i sin tur bara sov en timma på dagis mellan 09.30-10.30 idag så var han än mer korsögd när jag lade hono...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards