swyzak

Direktlänk till inlägg 17 juni 2010

10 000 m på Södertälje IP

Av Johan - 17 juni 2010 19:55

Vad kan få en att åka 22 mil en onsdagskväll...? Givetvis chansen att få tävla på den i mitt tycke nästan roligaste av alla distanser nämligen 10 000 m på tartan... Enhörna slängde av en gemytlig tävling denna sommarkväll med nära nog perekta förhållanden vid starten kl. 20.20


  Starten har gått, in i första kurvan... Foto: Linus Nilsson


Hofvet-Niklas tar täten, följd av Cedden och jag själv därefter. Känns initialt inte direkt bra, räknar med att första kilometern ska gå på typ 3:15 så känns det, dock visar den 3:19... Dvs ingen god feeling, får nästan släppa Niklas och Cedden, men biter mig fast, vid 3-4 km nå´nstans drar Niklas ifrån mig och Cedden och får en lucka... Jag bestämmer mig för att gå upp och göra lite dragjobb och ökar nog vår fart något, inte med avsikt att få in Niklas där och då iallafall... Märker inte när Cedden p g a astmabesvär tyvärr måste bryta, samtidigt börjar jag faktiskt ta in på Niklas och vid 6 km tror jag det är så är jag uppe i rygg och konstigt nog har kroppen börjat digga läget nu när jag kört lite snabbare ett tag. Lägger mig i rygg ett tag beslutar mig sedan för att köra ett tag, skumt nog så ökar Niklas precis när jag ska gå om så det går onödigt med energi för att komma runt... Men vi lägger några hyggligt bra varv, sedan kör Niklas ett tag igen men han kan nog vara rätt märkt av sin öppning att farten bedarrar och jag tar över en sväng igen. Strax efter 8 km går Niklas upp igen, jag tänker snabbt att jag inte har råd att vänta till prick 1km kvar med att dra på, då jag vet att Niklas har mer speed i påkarna än mig, och vid passering 1200 m kvar går jag ut och går om och gör en tveklös ökning, som gradvis ökar dom sista 3 varven... Har hittils inte haft tvärkoll på vilken sluttid vi kan tänkas få, men kilometertiderna har indikerat att det inte blir i närheten av mitt PB iaf... Ut på sista varvet skriker Linus från sidan 31:40, snabbt huvdräkning och jag vet att jag är safe under 33 med ett 80" varv, jag ger dock allt jag har kvar och går i mål på 32:52.22... Med splittar på 16:33/16:19...


Jag är nöjd trots att tiden var 30" över mitt PB, fick positiva indikationer ffa på andra halvan vilka jag tar med mig... Och jag vet att när jag på SM i V-ås sprang 33:05, gjorde jag 30" snabbare bara 3 veckor senare, så även om det känns som rätt mycket tid fram så behöver det inte vara så mycket...!


Idag 7 + 13 km...!

 
 
Ingen bild

laser

18 juni 2010 00:45

Men... Var är kepsen?

 
swyzak

swyzak

18 juni 2010 08:15

I väskan...

http://swyzak.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johan - 26 januari 2011 13:33

Njet, lugn i stormen men jag kommer styra om bloggen till en ny plats. Anledningen är att den gått dubbel nu i ett par månader och jag pallar inte köra den på två ställen. Så från och med nu kommer ni kunna hitta den här...   Annars inget nytt......

Av Johan - 25 januari 2011 11:02


  Idag noterar vi att legenden Steve Prefontaine skulle blivit 60 år om han inte alltför tidigt gått bort i en tragisk bilolycka. Så idag jagar vi mil till hans minne... Tisdag betyder också, as usual betyder det snabblaufen på agendan. Idag...

Av Johan - 24 januari 2011 15:31

Spamar helt oväntat med två blogginlägg på en dag, jupp det har tränats igen 10,7 km på lunchen gör detta till en stabil dag med 20 km+ totalt över dagen... Nu ser vi bara framemot att storhandla på ICA Maxi i afton.Nu var det väl inte därför jag blo...

Av Johan - 24 januari 2011 09:12

Måndag igen, som vanligt innehåller helgen så mycket annat att skriva på bloggen så det har rådit radiotystnad, för den skull har det inte varit helt kavlugnt, inte träningsmässigt iallafall. Lördagsförmiddagen sprangs det långpass, 30 km skrapade...

Av Johan - 21 januari 2011 21:37

Jaha när klockan börjar närma sig 21.30 börjar man se lite i kors, kan bero på att Folke tyckte att dagen skulle börja 04.30 imorse... När han i sin tur bara sov en timma på dagis mellan 09.30-10.30 idag så var han än mer korsögd när jag lade hono...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards