swyzak

Alla inlägg under januari 2008

Av Johan - 21 januari 2008 13:16

8,6 km, 38:08 - Finnslättsrundan Mkt seg inledningsvis efter en heldags "degande" hemma. Bättre mot andra halvan, progressivt hela vägen hem 


Så blev det en VAB-dag, årets första. Nu är det inte så farligt då Melker hela dagen legat precis under febermarginalen och vi har haft det riktigt bra, rätt slappt att vara hemma... Passade på att införskaffa en riktigt excellent skiva när vi var på affären i förmiddags Raising Sand med Robert Plant och Alisson Krauss... Kan räknas till den första cd-skivan jag köpt på riktigt länge och hur kritiker-rosad den än må vara så lever den oväntat nog upp till förväntningarna...

Blir distanslufseri i afton hur som helst och imorrn stundar snabbsnurr i Sätra, det ska bli riktigt kul, lite meckigt att ta sig dit med kollektiv-trafiken dock, men det ska nog gå!

Av Johan - 20 januari 2008 19:18

19/1, 6,5 km, 27:37 - Gryta Runt Lite halvsegt, inget annat värt att notera


20/1, 13,2 km, c:a 1.10 - Ringvallen till backen vid VL tillbaka sedan 2 x 10 x 210 m backe, vanliga joggvila ned, 60" ståvila efter 10 st.


Helgen bjöd sjuka barn, Melker drog på sig sin första förkylning sedan återkomsten efter jul, inte helt oväntat. 39 grader visade termometern imorse, det blev mycket läsande av bok och degande tills det var dags att skjutsa Didrik till fotbollsträningen och under den utmätta tiden skulle jag också köra mitt pass. Stående ambition var att köra backvarv, men ånyo fick det stryka på foten, projektet att ta sig till Rocklundaspåret och tillbaka från Ringvallen hade tagit halv min träningstid i anspråk, då var det lättare att köra ett tufft backpass vid "VL-backen". Har aldrig förr kört med än 15 ggr i den, idag 20 st delat på två serier, med relativt god fart rakt igenom... Det skulle bli tufft, blev tufft, men ånyo backe är ett av mina favvoelement inom träningen så det känns aldrig betungande att köra backpass...

Av Johan - 18 januari 2008 09:08

6,5 km, 29:36 - Hem till jobbet Bättre ben än jag trott imorse.


8 km, 36:13 - Svartån x 2 plus Djäkneberget Lätt fartlek med ökningar från sakta till "hygglig fart" 10 x 1/1'. Kändes riktigt bra idag, ingen direkt seghetskänsla i benen från gårdagen. 


Fredag igen, bara 9 tandborstningar från måndag. Ruggigt i vilken takt veckorna går, innan man vet ordet av så är det 31/5 och dags för maran igen. Om morgonens pass finns väl inget av värde att fördjupa sig i, som vanligt på fredagar direkt från frukostbordet och iväg vilket gör att yoghurten skvalpade omkring fint i magen.

Kort dag som vanligt, till 12.00 sedan en sväng runt ån innan det är dags att hämta Melker på dagis och sen åka och bunkra upp matförråden därhemma. Får väl se hur det blir med helgens träning, alltså det blir, man jag har en stående ambition att köra backvarv nå´n av dagarna, men eftersom gamla huset ska slutröjas och vårt nyrenoverade sovrum i nya huset ska inflyttas så är väl risken att tiden blir knapp och då kan ett regelrätt backpass komma på fråga istället. Oja, dop på lördag oxå... och storm till helgen har jag hört!

Av Johan - 17 januari 2008 13:05

6,5 km, 29:00 - Gryta Runt Klart bättre ben än igår, 4 x koo.


10,4 km, 1.05 - Friidrottshallen 4 x 4 x 400 m, gs: 69.5 (2:53.9/km) med lika lång vila som intervallen och dubbel tid i serievila, makes sense?


What is nice med 400-ingar är att 200 m hinner gå per automatik innan man hinner känna att man ens är trött. Planen var att lyssna till kroppen och köra 3 serier om jag verkligen var död i benen, som det som vanligt kändes som på uppvärmingen. Nu blev ju inte utfallet riktigt så som tur var, även om det var jobbigt så var det helt hanterbart att köra en 4:e serie så det fick det bli. Och jag lyckades hålla uppe farten också, otroligt! Bara att ta sig igenom en horribel motvinds nedjogg med stopp för läsk och chokladshopping... Sedan hemmagjord pizza i matlåddan och bara att jobba till 22.00 huvva! 

Av Johan - 16 januari 2008 19:06

10,2 km, 45:41 - Jobbet hem via Lillåudden och Finnslätten Rejält seg, riktigt tafflig känsla rakt igenom 


Öppnade nyss min mailbox och fick en skiss om ett kommande pass som ska köras och fann det klart utmanande. Hade jag fått samma pass tilldelat när jag tävlade aktivt ”förra gången” hade jag gått av bokstavligen. Jag minns intervallharvande på Trollebo IP i Hallstahammar så kolstybben yrde, eller så fort gick det nu inte. I den bästa av världar sprang jag 1000-ingar på 3:25, tydligen bra nog för att jag skulle få åka på ett helgläger på löpargymnasiet i Sollentuna tillsammans med andra förmågor skulle vi träna tillsammans med löpargymnasiets förmågor. Vi andra hade redan lagom passerat bäst-före datum för att kunna söka dit och det fanns nog inte ens i min bok. Första kvällen skulle vi köra ett backpass, min tränares tro på mig eller undertro på fantomerna från löpargymnasiet var stor, då han vid gruppindelningen trodde att jag skulle hänga på dom. Aldrig innan hade jag forcerat en sådan backe eller för den delen blivit så ifrånsprungen heller, vet inte vad som var värst att bli ifrånsprungen eller att vara toksyrad halvvägs upp? Helgen fortlöpte och frånsprungen blev man gång efter annan. Vet inte var jag vill komma men det, men kul var det på något vis... för vansinnigt många år sedan!
Oja, Melker sa häromdagen ”Ja vijj ha spjingkjädej”...var kan han ha fått det ifrån? Kanske blir en löpare av honom, vem vet! Vad dagen anbelangar blir det 10 km distans hem från jobbet i afton, lugnt och fint! I väntan på vadå? Jo att få springa hem...!

Av Johan - 15 januari 2008 12:35

13 km, 58:24 - Växhuset till rocklunda 5:an + 2,5:an och tebaka Något stram i baksidan av låren, annars god känsla. 4 x koo.


Kommer ut dryga timman efter en stor portion pasta vilket gör att det blir lite såsigt i huvudet. Och som skrivet baksidan av låren strama, troligen följd av brädåkningen i måndags. Annars inte mycket alls om gårdagen, rekord i att springa i Rocklundaskogen tror jag, vid denna tidpunkt borde det inte gå, men det var isfritt och fint! 

Av Johan - 15 januari 2008 08:39

Har blivit många inlägg med ordet revisited på senaste tiden, eller är det bara som jag tycker? Som om det inte räckte med MJ och lunchintervaller så drog jag efter utförd målning hemmavid igår iväg och åkte lite bräda för att späka kroppen ytterligare!

Kraven hade jag satt till en miniminivå då det nu var två månader sedan sist jag åkte, det i kombination med sällskapet gjorde det riktigt trevligt och benen var riktigt spaka efteråt. Lustigt att en timma på bärdan kan kännas mer i benen än att springa långpass på tre mil, måste vara ovanan!

Därför känns det skönt att dagens distanspass går av stapeln vid sju-tiden ikväll, så benen får vila lite extra, speciellt vaderna som är rätt stela från gårdagens 800-ings attack!

Kan väl bara sammanfatta träningen vecka två: Den gav 96 km vilket var precis inom ramen för var taket för träningen under inomhussäsongen bör ligga på. Och med en hel dags löpvila också, alltid ett plus även om det ibland kan ge en seg effekt i benen, denna gången var jag förskonad från det. Två lyckade banpass och ett akut-backpass var vad som bjöds i kvalitetsväg.

Av Johan - 14 januari 2008 14:23

6,5 km, 28:49 - Gryta Runt Ruggigt dålig sömn gjorde att det var lite vimmelkantigt till en början men benen var bra. 5 x koo.

11,6 km, 1.05 - Friidrottshallen 4 x 2 x 800 m, med 2’ ståvila och 3’ ståvila mellan serie + 200 mellanjogg för att inleda varje intervall. Ånyo ruggigt seg i skallen innan, trodde på fiasko. Plan 36,5”/varv, utfall: GS: 2:25.2/800-ing, dvs: 3:01.5/km.

Morgonpasset finns inget orda om, dom bara flyter igenom liksom, ingen direkt börda förutom att ta sig ur sängen då. Speciellt som vi börjat ”avnappa” Melker och inatt sov han lite halvilla, därmed även jag som är vansinnigt lättväckt.
Troligen var det seghet från detta som satt i skallen även innan jag sprang ned till Friidrottshallen för en ordinerad serie av 800-ingar, plan och utfall kan läsas ovan. Till min förvåning ska sägas att det gick såpass bra, flöt bara igenom det hela, visst blev det duktigt jobbigt dom två sista serierna, men det funkade liksom!
Belöning i form av lasagne och massa frukt, snart hög tid att hämta ut Melker på dagis och dra hemåt. Förhoppningsvis blir målningen av sovrummet klar ikväll...

Ovido - Quiz & Flashcards