swyzak

Alla inlägg under maj 2008

Av Johan - 12 maj 2008 08:35

9,2 km - Hem till jobbet via Rocklunda 2,5:an Helt bra ben faktiskt, 4 x koo.


14,5 km - 59:59 - Jobbet och delar av nya favvorundan och sen hem Benen rätt sega i början, blev bättre under andra hälften.


Jaha en helg lagd till handlingarna och inte en endaste uppdatering på bloggen, ska man försöka sammanfatta allt lite kort? Lördagen innebar funkisarbete på Kungsholmen Runt,  som vanligt kul, hade min lilla hantlangare Melker till hjälp medan Annette sprang in på excellenta 1.43:30 utan att göra ett fullt ut lopp, så hon var mycket nöjd, tror det gav en 21:a plats bland damerna också. Efter bilfärd hem blev jag avsläppt i höjd med Nykvarns Hantverksby för att köra mitt långpass med 90´i 42 kp, samt en test av mina nya marakompisar Nike Zoom Katana Rac3r. Redan direkt kändes det att det skulle bli en ”jobbig dag på jobbet” vinden rev i över fälten och det var riktigt varmt och för att hålla 4:30 fart som jag höll inledande 45’ var ansträngningen ”way off” allt tack vare min bundsförvant allergin. Lagom till jag funnit mig bekväm med 4:30-fart var det dags att skruva upp farten till 3:40-fart. Hamnade nog initialt lite för snabbt och kan ha dragit ett par km i 3:35 eller något, oavsett vad var det slit från ruta ett och hela vägen hem. Halvvägs passerar jag min intervallraka i hamnen och då har farten bedarrat något och jag kollar hur jag ligger till, 3:39 indikerar att det fortfarande funkar. Men värmen och allt gör sitt till och så här nära en känsla av förra årets mara har jag nog aldrig varit på träning, stumnar något i sista backen upp mot Rönnby men biter i och kan öka upp farten igen och tar avslutande biten genom norra Rocklundaspåret och är snart hemma, helt nollad på energi... Finns flera bidragande faktorer till den dåliga känslan idag, nr1 är allergin, sedan att stå i solen som funktionär är väl inte optimal och sedan lite, lite mat i kroppen innan kanske... Aja, överlevde och det som inte... härdar och så vidare!
Söndagen bjöd ett lätt pass i Trollskogen, sedan kalas för Didrik hemma med goda tårtor och god mat.... That´s it!
Bara att ploga på nu, dryga veckan med hårtkörning kvar nu, sedan börjar nedtrappningen inför maran, spännande värre...

Av Johan - 9 maj 2008 08:50

6,5 km, 27:51 - Hem och till jobbet Sega ben, samma ståry med allergin

Aight nu är det inte skoj längre med pollenallergin, känns som ett lock som läggs på lite som att kapa 10-15% av ens förmåga. Vill tro att det är allergin för det rinner i näsa, kliar i ögon och lite av den astmatiska effekten i halsen, visst skulle det kunna vara en lättare förkylning inblandad, men det håller jag för föga troligt och om det vore så, skulle jag inte märka skillnaden så det är skit samma egentligen.
Idag är det iallafall fredag och det är grymt väder (calling for glass igen kanske?) ska köra ett kortare pass efter utstämpling kl. 12.00 runt ån, med lättare fartinslag och se om benen är vakna trots morgonens horribla känsla. Sedan är det bara att damma i sig lunch, cykla förbi sportaffäeren köpa gels för helgens långpass som kommer innehålla hela 90’ i 42 kp, sweet! Sen hämta Melker på dagis och cykla hem... phew!

Ska bli riktigt kul imorgon att vara funkis och kika på KR, spännande att se vad Annette hittar på tidsmässigt, lite oflyt kanske med värmen, iaf för att kunna springa riktigt fort... Aja, kul ska det bli, får se om vi får Melker till att springa knatteloppet också! 

Av Johan - 8 maj 2008 14:17

8 km, 35:49 - Svartårundan x 2 plus Djäkneberget Inte så stelt och stolpigt som jag trodde, mest segt. Men det lättade mot slutet.


6,5 km, 29:29 - Jobbet och hem Helt ok ben, men allergin larvar till allting

Shit vilket väder idag, tog turen runt det natursköna Svartån, som när värmen kommit även är tillhåll för stadens A-lagare, inte för att dom tar direkt notis av en löpare. Startar väldigt lugnt med tanke på gårdagens urladdning, kommer upp i hygglig fart mot slutet iaf. Blir en lätt lufs hem ikväll också. Ice Cream tajm!

Av Johan - 7 maj 2008 10:24

7,3 km, 32:02 - Jobbet t/r Rocklunda 2:5:an Lite halvstolpiga ben till en början, men det blev bättre och rullade på rätt ok sista biten. 4 x koo.


28 km, 1.52:53 - Runt Skallberget, Vega och Aroslund x 3 3 x 6/1 km, varav 6:orna i 42 kp (gs: 21:59/6 km, dvs. 3:40/km). Allergin gav onödigt hög ansträngningsnivå redan på uppv. sedan stelnade vaderna till halvvägs ut på 2:a, troligen lite mer slitna från gårdagens banpass än jag trodde. Dock inte värre än att löpningen flöt ok. Största problemet att allergin sänker mig en del. 


Pollenallergi detta gissel, sedan vi kom tillbaka från TSM har det bara blitt värre och värre, trött som fan på kvällarna, en allmän känsla som kan liknas vid att krocka med bussen, top it all med massa träning makes one tired Johan vid dagens slut...

Gjorde en ledsam upptäckt efter TSM-loppet som jag körde i mina tänkta 42 kp-dojjor, nämligen att dom redan börjat gå sönder i sulan. Antingen ska dom räddas av en limningsoperation, eller så ska jag råna en pensionär och fixa nya 42 kp-skor? I-lands problem förvisso, folk har ju vunnit marathon barfota förut så det kanske vore något... Men lite trist att skorna gav med sig sååå snabbt. Pretty shitty om du frågar mig!

Langar upp lite nya bilder från TSM oxå...

Foto: Thomas Windestam

Av Johan - 6 maj 2008 18:38

5,5 km, 25:17 - Gryta Runt (reduced) lite halvsega ben, koo uteblev


20,8 km, 1.20 - Arosvallen 12 x 1000/400 m (GS: 3:31.2/1:40.7) Bättre ben än jag tordes hoppas på, whoa!


Morgonpasset är inte mycket att orda om förutom att man frös skiten av sig, ynka 3 grader över plusmarkeringen vid femtiden imorse. Lunchpasset bestod av tusingar med snabb vila, dvs 103/97% av marafart. Lite lätt osäker på om Arosvallen skulle stå öppen lufsade jag dit och fann att det var öppet. Så det var bara att köra på, benen som under hela förmiddagen varit rätt sega var pigga och det kändes motiverande med ett banpass också så det flöt på bra. Dock kändes tidsbristen av och jag körde bara 12 istället för 14 planerade, kanske bra för TSM-benen kanske?

Imorgon stundar nytt kvalitetspass efter jobbet, 3 x 6/1 km... Marafart såklart, det blir skoj det!

Av Johan - 5 maj 2008 10:27

5/5: 6,5 km, 29:13 - Gryta Runt Lite halvstelt idag.


14 km, 58:44 - Nya favvorundan (reversed) Ganska hyggliga ben, något stumma i uppförsbackarna, omedveten lätt prog. sista 2-3 km

Ska väl försöka mig på att rafsa ned ett par rader om Terräng-SM i Växjö som utspelade sig i helgen. Det hela föregicks av träningsläger med klubben i Korrö några mil sydost om Växjö, nu blev det ju inte speciellt mycket träning för egen del då fokus låg på söndagens 12 km lopp. Hann iaf med att jaga livet ur mig med Kalle på ett improviserat Terrängvarav på torsdagen, utöver det var det bara lugn och ro, lätt löpning och god mat som stod på dagsagendan.

Så let´s cut the bullshit och get down to business, söndagens lopp över 12 km. Den generella uppfattningen och snacket som gick var väl att banan var platt och torde vara snabb och lättlöpt, var den det...? Nja, med facit i hand, men det kommer jag till sedan. Med ett startfält av yppersta klass och strålande sol och en temperatur på goda 20-22 grader när solen låg på så gick starten 14.00 Jag hade taktiken klar, go easy, det måste känns hyfsat bra genom 4 km annars blir det en jävligt ”dag på jobbet” så jag placerar mig långt bak i fältet. Tar rygg på en kille från Sävedalen som jag kamperar med ett slag och första varvet går ganska fort och det känns inte så lätt i kroppen som det gjorde vare sig i Säter eller för den delen på Terräng-DM. Efter ett tag flyter jag ifrån killen från Sävedalen och kommer efter dryga varvet sololöpning ikapp Anders Marcusson från Rånäs och en kille från Trollhättan, vid varvningen känns det som om det går lite sakta och jag försöker gå upp och köra lite varpå de två andra svarar och drar på, väljer att inte ödlsa kraft om vem som ska köra så dom får gå först. Men vid varvningen nästa varv känns det som det går sakta igen och när jag fortsätter på så följer dom inte med och once again är jag solo med 30 talet meter upp till två stycken löpare, ett försprång som är inhämtat ut på näst sista varvet, ligger nu i rygg på en löpare från Halmstad, börjar känna mig klart sliten men ligger i rygg, han verkar köra rätt hårt i det backiga partiet och i slutbacken mot varvningen, men väl ut på gärspartiet mot sista varvet verkar tempot dala och jag väljer att gå förbi och trycka på det som finns kvar på sista varvet... Lyckas inte plocka någon mer på sista varvet och går på 26:e plats med tiden 43:28... Klubben lyckades även bärga 5:e platsen i lagtävlingen!
Loppet gick helt enligt plan taktiskt sätt, hade dock önskat att minskad träning hade gett en lättare känsla i kroppen. Nu gjorde det inte det skumt nog!

Det var väl lite hastigt nedrafsat om vad som hände i Växjö...


Foto: Thomas Pechhacker 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards