swyzak

Alla inlägg den 27 oktober 2009

Av Johan - 27 oktober 2009 18:49

Eller berättelsen om mina 30 kilometer av Frankfurt Marathon 2009. När starten gick var det sånär perfekta förhållanden, bortsett från att solen börjat bryta fram, men det hade regnat under natten och gatorna var ännu blöta. Starten gick kl. 10.00 och dom första kilometrarna kryssades fram genom otaliga 90 graders kurvor i dom centrala delarna av staden, gjorde snabbt en upptäckt som flera med mig delade att den våta asfalten var bakhal, det tjyvsläppte som på bästa svenska vinterväglag. Men om man sprang på dom gatornas målning så var fästet bättre upptäckte jag. La min målfart mot en sluttid på 2.32-2.33 vilket är/var helt realistiskt och flöt genom första 5 km i målfart dvs dryga 3:35/km det kändes superbra och tanken dök minsann upp: "Fan går det riktigt lätt på andra halvan då kanske d kan bli under 2.30 idag!". Bara några kilometer senare var den tanken bortblåst, sprang genom 10 km på strax under 36' och det kändes oroväckande jobbigt för den farten, men på en mara kan det vända en, två ja t o m tre gånger så jag fortsatte enligt planen. Vid 12-13 km ökade började benen gradvis dö, vid 15 km var det ett faktum, benen var döende... "Fan, det är ju inte sant, inte här inte nu... Inte idag!" var väl tanken. Men med ökad ansträngning kunde jag bibehålla farten när loppet nu var på väg ut genom Frankfurts förorter mot vändningen... Men för mig fanns nu ingen vändning, låren stumnade mer och mer för varje löpt kilometer och vid 18 km började även kilometertiderna rusa iväg, först 3:40, sedan 3:45 innan jag passerade halva loppet på lite över 1.16, dvs då enligt plan, men det var två snabba kilometrar i starten och två till på väg ut som gjorde att det såg så bra ut där... I själva verket så var förfallet ett faktum redan där, hyste ett svagt hopp om att det kanske inte skulle bli ytterligare tapp eller att det skulle vända ännu så jag malde på... Istället så drog km-tiderna iväg upp mot 4:00/km och innan jag krigat klart så gjordes dom dryga 2 km jag sprang mellan 28-30 km på sisådär 12:00... Föga smickrande eller ens skönt... Jag tog min flaska vid langningen vid 30 km, stannade och gjorde slut på lidandet... Desperation och tomhet var väl några ord som kunde beskriva känslan... Fick sedan sitta i en buss i 90 minuter och vänta på transport tillbaka till start och mål området... Det är svårt att sätta fingret på varför det blev som det blev, men nå´t var inte bra då benen nu känns som om jag skulle genomfört hela loppet...


Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte är riktigt besviken, mitt första brutna lopp i det loppet jag ville skulle bli säsongens absolut bästa... Nåväl, det kommer flera säsonger och fler lopp så är det bara, det funkade inte söndags, en annan gång kommer det klaffa brutalt bra och då kommer det också bli en jävligt bra tid, så måste jag se på det hela... Annars var loppet exemplariskt, bra strikt tysk organisation, snabb bana... Och kul resesällskap indeed... Frankfurt jag återvänder, nå´n gång...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards