swyzak

Direktlänk till inlägg 1 december 2010

Intervaller i Narnia-Haga!

Av Johan - 1 december 2010 10:17

 

Det var ett epic-scenario igår kväll när vi befann oss i Hagaparken i Hufvudstaden vid starten för intervallerna, framför Koppartälten med en vy över Brunnsviken. Inramat av lite snirkliga lyktstolpar och i ett underbart vinterlandskap så var det lätt att tänka på Narnia - dock dök ingen Faun upp. Däremot kanske Vita Häxan var där och straffade mina ben hårt, åtminstone kändes det så på nedjoggen efteråt, men nu går vi händelserna i förväg...

Backar lite och redogör för passet som var 8 x 1500+ m runt en slinga i Hagaparken, med en PJ som landade på drygt 3:30 innan vi var åter vid Koppartälten för start igen. Till sällis denna kalla tisdagskväll var Seas, All-Inclusive Björn och Geb (Huruy), klockrent. Vi drar iväg och som novis på dessa slingor kan jag snabbt konstatera att inledningen av rundan inte är till min fördel en lång utförslöpa där jag på de flesta varven tappade 10-20 meter upp till dom andra, thats how much jag suger på att löpa utför. Underlaget var packad snö med lite grus, funkade helt ok, dock var väl skovalet Roadracer 4:an helt fel. Både jag och All-Inclusive kunde förbanna våra skoval och bara konstatera att när man skulle tryck på lite extra fick man ett lätt energikrävande tjyvsläpp, så tricket låg i att hitta nå´t bra avslappnat, snabbt snösteg hur man nu gör det? Tycker ändå det lyckades bra, led mest av det hela i dom få uppförsbackar som varvet bjöd. Jag hade ju förvisso ett par spikskor med mig till Hufvudstaden men dom låg i skåpet på KHT-Hallen och där gjorde dom ju inte såååå mycket nytta!

Hur som helst kunde jag avverka dom 8 st intervallerna, på ett snitt (gissningsvis) runt 5:20, strax under... Kändes slitigt dom tre första sedan kom jag in i det och sedan funkade det och till dom två sista där man fick grisa, kunde dock lägga den sista snabbast på 5:16... Helt nöjd med passet, känslan var hyggligt god också! Klockrent med sällis också, även om gruppen sprack upp på den avslutande hälften så hade vi alla nytta av varandra i egenskap av att jaga eller bli jagat... helt grymt!

Kunde hamra in 24,3 km denna tisdagskväll.... Lite muskulärt stel på morgonjoggen imorse, en bister sådan -19 grader, lätt Wassberg-varning med frost i skägget! Blir distanslaufen hem ikväll också, månne styrka på lunchen också... Om jag vågar mig ut!

 
 
Ingen bild

LN

1 december 2010 12:45

Du skulle ha tagit med spajksen hela vägen - som sällis i bilen till Digestivekexen gör dom väl ingen större nytta?

Funkade bra för mig, märktes speciellt i kurvorna där jag tjänade mkt mot de andra. Men sjuan å åttan var vaderna småsega på å idag protesterar de lite till.

Nästa gång kör vi barfota, men med tre lager vantar (hade två igår och det funkar utmärkt).

 
swyzak

swyzak

1 december 2010 14:03

LN: Jag vet, men eftersom jag inte visste hur det såg ut så spelade jag det safe och lämnade dom i skåpet... Rätt osmart drag, då 90 graders kurvan vållade minst lika mkt bekymmer varje varje som uppförsbackarna på dom sista varven...

Men spajks blire nästa gång och ffa i Norberg om det är samma väglag den 31:a...

http://swyzak.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johan - 26 januari 2011 13:33

Njet, lugn i stormen men jag kommer styra om bloggen till en ny plats. Anledningen är att den gått dubbel nu i ett par månader och jag pallar inte köra den på två ställen. Så från och med nu kommer ni kunna hitta den här...   Annars inget nytt......

Av Johan - 25 januari 2011 11:02


  Idag noterar vi att legenden Steve Prefontaine skulle blivit 60 år om han inte alltför tidigt gått bort i en tragisk bilolycka. Så idag jagar vi mil till hans minne... Tisdag betyder också, as usual betyder det snabblaufen på agendan. Idag...

Av Johan - 24 januari 2011 15:31

Spamar helt oväntat med två blogginlägg på en dag, jupp det har tränats igen 10,7 km på lunchen gör detta till en stabil dag med 20 km+ totalt över dagen... Nu ser vi bara framemot att storhandla på ICA Maxi i afton.Nu var det väl inte därför jag blo...

Av Johan - 24 januari 2011 09:12

Måndag igen, som vanligt innehåller helgen så mycket annat att skriva på bloggen så det har rådit radiotystnad, för den skull har det inte varit helt kavlugnt, inte träningsmässigt iallafall. Lördagsförmiddagen sprangs det långpass, 30 km skrapade...

Av Johan - 21 januari 2011 21:37

Jaha när klockan börjar närma sig 21.30 börjar man se lite i kors, kan bero på att Folke tyckte att dagen skulle börja 04.30 imorse... När han i sin tur bara sov en timma på dagis mellan 09.30-10.30 idag så var han än mer korsögd när jag lade hono...

Ovido - Quiz & Flashcards