swyzak

Direktlänk till inlägg 3 november 2010

En regnig dag på Djurgårn och lite tankar

Av Johan - 3 november 2010 11:37

Jaha, igår kväll var det drabbning med klubben. Jag slås varje gång av hur gött det är att få träna ihop med mina klubbkamrater, jag suger i mig dom här passen och har det med mig när jag plogar mestadels solo. Visst är det stärkande för psyket att kunna dunka in tuffa pass solo, men jag tror att man rent fysiskt höjjer sig ett par procent när man kör i grupp. Igår var det väl inget pass vi skulle springa skiten ur oss på så att säga. På agendan stod 75' med 6 x 1000 m insprängt när vi kände för det. Dock hade coachen sagt att jag gott kunde ploga ned lite distans innan passets start om jag kom upp till Hufvudstaden lite innan träningens start... vilket jag hade marginal till, plogade in nästan 5 km i Lill-Jans innan träningen.

Passet teamade jag upp med All-Inclusive Björn, "nye" Ulf Troeng, Huruy och Seas. Efter löpskolning drog vi ut på Djurgårn i mörkret och regnet, vi landade in tusingarna mellan 3:27-3:29 på dom 4 första, dom två sista trissade Seas upp farten lite jag lät honom gå lite så det inte skulle bli högre ansträngningsnivå än plan, fick dom på 3:15 resp. 3:23 (varav halva i uppförsbacke). Men känslan var god på alla, snabbt och fullständigt kontrollerat (absolut ingen maxning på lång väg), med nedjogg och allt blev det 22 km igår kväll. Detta kändes imorse, länge sedan benen var tärda av ett pass med hög volym och fart, en riktigt skön känsla, kanske låter konstigt.

Så av förståeliga skäl rullade jag rätt sakta till jobbet imorse 7,4 km blev det iallafall. Blir 8-10 km hem ikväll beroende på hur det känns i kroppen, vill vara hyggligt fräsch till morgondagens snabbdistans, som blir hyfsat volymiös som helhet!

Lite tankar
Efter att ha scoutat lite media så står det klart att rapporteringen om Isabellahs makalösa rekord är minst sagt blek, att AIK höll sig kvar i allsvenskan har inte nå´n Sverige missat dock. Nu har jag en liten teori eller symbioseffekt som media kanske ibland förbiser när man inte lyfter fram ens bra löparprestationer i landet. Om man aldrig lyfter fram vår elit eller löpning öht så kommer aldrig företag kunna få upp ögonen för att kunna ge våra lovande löpare ekonomisk uppbackning och därmed kunna gå ned i arbetstid eller rentav leva som löpare... Och därmed kunna träna bättre, återhämta sig bättre, ja allt det självklara som skapar löpare av yppersta världsklass! Vill vi ha löpare där så ska media enligt mig dra sitt strå till stacken och hjälpa inte bara stjälpa (vilket dom är snabba att göra). It all makes sense to me iaf... Det är inte Rocket Science lixxom!

 
 
Ingen bild

Rolle

3 november 2010 12:40

Konstaterade samma sak ang svenska rekordet. Sorgligt.

Snacka om att våra idrottsstjärnor har olika förutsättningar. Läste en inbjudan till en träningshelg för landets bästa orienteringsklubb, på herrsidan. Förutom träning och planering var alla ansvariga för att laga mat vid ett tillfälle under helgen. Och det handlar om landslagslöpare (tom bättre än "nye" Troeng).

Hur många elitseriespelande hockey-killar gör det?

 
swyzak

swyzak

3 november 2010 12:56

Rolle: Ja, det är lite sorgligt, nu säger jag inte att det ska vara total jantelag i media, för hockey & fotboll är dom största sporterna och det är ju självklart att dom ska ha störst speltid. Men lyft för bövelen fram andra sporter mer och ge dom lovande inom dessa sporter få synas emellanåt... Media har en skyldighet enligt mig.

Elitseriespelarna har det nog så enormt bra förspänt så jag törs inte ens tänka på deras tillvaro...

http://swyzak.bloggagratis.se

 
Ingen bild

LN

3 november 2010 17:26

Grossarna hade väl ett inlägg på bloggen om hur svinigt det alltid är i omklädningsrummen efter fotbollspelarna å hur de var vana vid att bara slänga allt på golvet, så kom det en materialare å plockade efer'om. Men det är ju klart Trollhättan figurerar så högt som botten på Superettan = de måste få leva ut som divor.

 
swyzak

swyzak

3 november 2010 18:08

LN: Läsvärt med andra ord? Det måste jag leta rätt...

F ö lider fotbollen av namnproblem i divisionerna, borde inte ALLsvenskan vara namnet på den lägsta divsionen (eller korpfotbollen) där ALLA lag kan vara med. Och Superettan borde ju vara högst divisionen, logiskt sett...

http://swyzak.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johan - 26 januari 2011 13:33

Njet, lugn i stormen men jag kommer styra om bloggen till en ny plats. Anledningen är att den gått dubbel nu i ett par månader och jag pallar inte köra den på två ställen. Så från och med nu kommer ni kunna hitta den här...   Annars inget nytt......

Av Johan - 25 januari 2011 11:02


  Idag noterar vi att legenden Steve Prefontaine skulle blivit 60 år om han inte alltför tidigt gått bort i en tragisk bilolycka. Så idag jagar vi mil till hans minne... Tisdag betyder också, as usual betyder det snabblaufen på agendan. Idag...

Av Johan - 24 januari 2011 15:31

Spamar helt oväntat med två blogginlägg på en dag, jupp det har tränats igen 10,7 km på lunchen gör detta till en stabil dag med 20 km+ totalt över dagen... Nu ser vi bara framemot att storhandla på ICA Maxi i afton.Nu var det väl inte därför jag blo...

Av Johan - 24 januari 2011 09:12

Måndag igen, som vanligt innehåller helgen så mycket annat att skriva på bloggen så det har rådit radiotystnad, för den skull har det inte varit helt kavlugnt, inte träningsmässigt iallafall. Lördagsförmiddagen sprangs det långpass, 30 km skrapade...

Av Johan - 21 januari 2011 21:37

Jaha när klockan börjar närma sig 21.30 börjar man se lite i kors, kan bero på att Folke tyckte att dagen skulle börja 04.30 imorse... När han i sin tur bara sov en timma på dagis mellan 09.30-10.30 idag så var han än mer korsögd när jag lade hono...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards